Vooraf
Dit is een
finale-spel. Het kan enkel worden gespeeld als de leerlingen
minstens 10 groene scores hebben verzameld.
Het kan niet worden opgestart vanuit het gewone inlogscherm, maar
enkel vanuit het rapport van de betrokken leerling.
Daar staat een knop 'breukenkampioen'. Indien minder dan 10 groene
scores, is deze knop geblokkeerd.
Door erop te klikken start het scenario onmiddellijk op.
|
Het spel is
geïnspireerd op de 'Slimste mens'
Voorronde
De leerlingen antwoorden om beurt.
Als hulp verschijnt een deel-geheel-schema.
Een juist antwoord levert 10 seconden op.
Finale
Wie minst seconden
heeft, mag antwoorden.
Bij een juist antwoord gaan er 10 seconden af bij de
tegenstander.
|
Wat valt er te leren?
Speels inoefenen van het omrekenen van
breuken. Tempodruk.
Tips
* Laat de leerlingen dit scenario meermaals
spelen.
Laat ze eerst werken met breuken waarvan de teller kleiner is dan
de noemer.
Daarna pak je alle breuken aan.
* Het vlot antwoorden wordt sterk bepaald door het al dan niet vlot
beheersen van de maal- en vooral deeltafels en strategieën
voor hoofdrekenen. Leerlingen die hier zwak scoren, kun
je extra laten oefenen met het programma Spits met Bits 3 (EWOC)
of – indien het om de tafels gaat – met Tafeltje
rep je.