|
-
Anke zwemt deze keer meer dan 1
lengte. Als het beeld stopt, moeten de leerlingen aangeven welke
breuk past bij de positie op de getallenlijn.
Bij de opgaven 1 tot 5 moeten ze enkel het gemengd getal
invoeRen. De computer geeft zelf de bijpassende onechte
breuk.
Vanaf opgave 6 moeten de leerlingen beide notatievormen
aanvullen.
|
Wat valt er te leren?
- Breuken groter dan
1 breuken situeren op de getallenlijn.
Noteren als ‘gemengd getal’ en als
‘breuk’
Flash-instructie
De film illustreert de rol van de
getallenlijn. Hij wijst op het verband tussen de ‘positie van
Anke in het water’ en de ‘plaats op de
getallenlijn’. Ook worden de begrippen ‘gemengd
getal’ en ‘onechte breuk’
toegelicht.
Tips
* Ook nu is de flash-simulatie essentieel.
Neem ze vooraf eens klassikaal door (beamer, digitaal bord).
* Observeer de leerlingen of ze de aanvullende instructie die de
computer geeft ijdens het oefenen wel opmerken:
- zien ze dat de computer op de getallenlijn de
omzetting van ‘geheel’ naar ‘’onechte
breuk’ laat ‘knipperen’?
- kijken ze bij de opgaven 1 tot 5 naar de
omzetting van gemengd getal naar breuk zoals die door de computer
wordt getoond.
* Het is niet de bedoeling dat de leerlingen na dit scenario het
omzetten van gemengd getal naar onechte breuk beheersen. Dat wordt
in de volgende scenario’s verder
ingeoefend.