|
Op het scherm verschijnt
een voorstelling van een breuk: een cirkel of een rechthoek die
gedeeltelijk is ingekleurd, een lijnstuk, een
‘gauge’.... De leerlingen moeten de
passende breuk inklikken.
Indien ze spontaan vereenvoudigen (bv. 1/2 i.p.v. 2/4) winnen
ze een Superman-S
Foutgerichte feedback. Het programma
laat zien welk deel (teller/noemer) van de ingevoerde breuk foutief
is.
|
Wat valt er te
leren?
- Breukenvoorstellingen
herkennen.
- Begrijpen dat je soms meerdere namen kunt geven aan
eenzelfde voorstelling. Begrip: gelijkwaardige
breuken.
Flash-instructie
De opdracht wordt toegelicht. Er wordt
gewezen op het verschijnsel ‘gelijkwaardige breuken’
(2/4 = ½) en op de reactie van het programma indien ze kiezen
voor de eenvoudigste vorm (S in de scorestrook)
Tips…
* Laat
enkele leerlingen tijdens of na de oefenreeks verwoorden wat
gelijkwaardige breuken zijn.