|
Je krijgt een
opdracht. Teken bv. 7/8
Dat doe je door de de drie stappen na elkaar uit te voeren.
Tijdens het tekenen hebben de leerlingen meer vrijheid dan
bij scenario 1.Hoger,Lager. Zo kunnen ze op hun stappen
terugkeren. Op die manier kunnen ze experimenten met
verschillende voorstellingsvormen.
- Als de breuk
‘vereenvoudigbaar’ is (bv. 4/8) en ze
‘slim’ tekenen (verdelen in 2 en 1 stuk inkleuren)
krijgen ze als reactie: ‘Dat heb je goed
gezien: 4/8 = 1/2’.
Bovendien verschijnt dan een S (slim, super) in de
scorestrook.
Foutgerichte
feedback. Bij een fout laat het programma zien welke breuk
getekend is. Bij de herkansing wordt die tweede breuk voortdurend
aangepast.
|
Wat valt er te leren?
* Breuken tekenen in drie stappen..
Inoefenen.
* Ervaren dat je sommige breuken zoals 2/4, 3/6… op een
eenvoudiger manier kunt tekenen.
Flash-instructie
De tekenprocedure (3 stappen ) wordt nog eens
gedemonstreerd.
De lln. worden verwittigd dat de computer bij bepaalde
tekeningen een ‘Super-Slim’ punt kan toekennen. Er
wordt evenwel niet uitgelegd hoe ze zo’n punt kunnen
verdienen. Dat moeten ze proberen te achterhalen tijdens de
oefenbeurt.
Tips…
* Let tijdens het observeren op de scorestrook. Ga
na bij wie al dan niet S-en verschijnen. Controleer ook of alle
leerlingen wel degelijk begrepen hebben wat die S eigenlijk
betekent.
* Verzamel op het einde van de oefensessie de
leerlingen bij de computer van een leerling die S- en heeft .
Overloop zijn/haar rapport. Laat zoeken of alle mogelijke S-en
gevonden zijn.
* Laat de leerlingen hierna eens breuken tekenen op
‘papier’. Kies voor breuken als 3/7
Ga na welke leerlingen bij zo’n breuk de
figuur om het geheel voor te stellen functioneel kiezen. Een
cirkel is bij die breuk zeker niet de beste keuze. Het is
belangrijk dat leerlingen inzien dat vorm van de figuur die het
geheel voorstelt niet wezenlijk is,
Geef ook eens de opdracht om de score 6/12 te laten tekenen. Welke
leerlingen zien reeds onmiddellijk dat je dat kan door ½ te
tekenen?