In dit traject werken we rond breuken waarvan de
teller groter is dan de noemer.
De leerlingen ervaren dat ze deze breuken op twee manieren kunnen
noteren: als breuk en als gemengd getal
In scenario 1 hernemen we de zwembadsimulatie.
Het zwemmertje blijft nu doorzwemmen.
De beweging wordt synchroon weergegeven op een getallenlijn. Zo
zien de leerlingen 'onechte' breuken ontstaan.
Ze zien ook hoe de computer dergelijke breuken
herstructureert: 5/4 = 1 en 1/4 of omzet naar een
gemengd getal
(OVSG-leerplan) 5 /4 = 1 1/4. Zie
basisinstellingen.
In scenario 2 oefenen we de omzetting verder
in.
Scenario 3: gelijknamige breuken optellen
en aftrekken: 3/4 + 2/4
Scenario 4: natuurlijk getal +/- breuk 3 +
1/4 3 - 1/4
In scenario 5 moeten de leerlingen breuken
rubriceren in een tempo-spel geïnspireerd op tetris.