De
zaak % biedt 23
oefenscenario’s die aansluiten bij de leerplandoelen rond
percenten die in het basisonderwijs nagestreefd moete
nworden.
Doelgroep
|
Het programma richt
zich heel specifiek tot leerlingen van het 6de leerjaar (zie de
clip over de 'uitdaging'). Zesdeklassers beschikken immers over de
vereiste basiskennis over percenten om het programma
zelfstandig te kunnen doorlopen.
Het programma kan ook worden ingezet in het 5de leerjaar,
maar dan zal meer begeleiding nodig zijn.
In het begin van het secundair onderwijs kan het programma
worden ingezet in het kader van begeleid zelfstandig
leren.
|
Meerwaarde
Bedoeling
|
De
zaak % is meer dan
een 'drill and practice' programma.
a. Meer
inzichtelijke benadering van %
Het programma bevat simulaties die toelaten een extra
dimensie te geven bij het opbouwen van nieuwe inzichten i.v.m.
percenten. In het programma worden diverse schema’s
(honderdveld, deel-geheelschema, getallenlijn, strookdigram…)
gehanteerd op een manier die op papier en zelfs op het bord
moeilijk haalbaar is. Daardoor is het mogelijk dit
programma vroeg in het leerproces in te schakelen en zo de
efficiëntie van de ‘lessen rond percent’ te
verhogen.
b. Gericht
werken aan de eindtermen ICT
Eindtermen 3 en 4: De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen en
leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving" (derde
eindterm)
De zaak % kan volledig
zelfstandig door de leerlingen doorlopen worden. Het pakket
bevat faciliteiten die leerlingen toelaten meer
verantwoordelijkheid op te nemen in het leerproces. Zo wordt elk
scenario ingeleid door een videofragment waarin de bedoeling en de
opdracht worden toegelicht.
De leraar - bevrijd van instellen en geven van instructie -
kan het leergedrag observeren en waar nodig bijsturen.
|