1. Hoger Lager
Wat valt er te leren?
     Begrijpen hoe de computer een score bijhoudt als een breuk, omzet in % en grafisch weergeeft.
Voorstellingen
     Honderdveld, cirkel, halve cirkel
Instructiefilm
     De clip laat zien hoe het spel Hoger Lager verloopt.
     Opdracht:
          1. Tracht te begrijpen hoe de computer te werk gaat bij het omzetten.
          2. Los een meerkeuzevraag op. (10 opgaven)
Oefenverloop
graphic
     De leerlingen spelen Hoger! Lager! De computer houdt de score bij  en zet ze om in een strookdiagram.
     Op het einde verschijnt een meerkeuzevraag (zie schermafdruk)
Gradatie meerkeuzevragen.

     Opgaven 1 tot 3: breuken met noemer 5. Voorstelling honderdveld.
     Opgaven 4 tot 6: breuken met noemer 4. Voorstelloing cirkeldiagram / halve cirkel.
     Opgaven 7 tot 10:breuken met noemer 10. Diverse voorstellingen.

graphic
Let op: de vragen 3,6,9 en 10 gaan niet over het herkennen van een voorstelling die aansluit bij de opgave. De vragen willen nagaan in hoeverre de leerlingen de beoogde kennis kunnen toepassen in een meer abstracte context.