|
In het labo ligt het
accent op het onderzoeken van relatie tussen diverse grootheden.
Als hulpmiddel gebruiken we een deel-geheel- schema dat voorgesteld
wordt als een aangepaste versie van Krimi's omni-%-studio.
Het zijn meestal blauwe scenario's. Dat beteken dat de leerlingen
bij elk scenario de kans krijgen om te experimenteren met het
schema en zo meer inzicht te verwerven in de onderliggende
relatie.
Daarnaast wordt er
gewerkt aan de relatie tussen kommagetal en % (scenario's 11 tot
13) en interpreteren we breuk en % als uitdrukking van een kans
(scenario's 17 en 18).
Tenslotte leren we de zakrekenmachine gebruiken als hulpmiddel bij
het uitrekenen en om meer inzicht te verwerven.
|
Voorstellingen
* Getallenlijn:
omzetting naar kommagetal
* Deel-geheel-schema den dubbele pijlenschema: relaties bij
situaties met korting, intrest, winst of verlies, enz..
* Lijngrafiek: groeipercentages
* Honderdveld: televoting
* Cirkeldiagrammen.
Leerplan
* Een percent
interpreteren en gebruiken als verhouding en als kans.
* De gelijkwaardigheid tussen breuken, kommagetallen en percenten
inzien en verduidelijken door omzettingen.
* Breuken, kommagetallen en percenten ordenen op de
getallenijn.
* Groeipercentages. Lijngrazfieken interpreteren.
* De relatie tussen grootheden onderzoeken, omzetten in % en
voorstellen bij situaties als:
winst of verlies, sparen, korting, intrest.
* De zakrekenmachine gebruiken om diverse omrekeningen uit te
voeren.
* De zakrekenmachine gebruiken om meer inzicht te verwerven in de
relatie % , breuk en kommagetal.