-
Krimi's omni-%-studio is de
ludieke naam voor een heel bijzonder schema dat in
sommige
blauwe scenario'swordt gehanteerd. De term 'omni' verwijst naar het
feit dat het mogelijk is met dit schema diverse situaties met %
(korting, intrest, scores, winst en verlies...) voor te
stellen.
Het schema is bedoeld om leerlingen de
kans te geven te experimenteren met de relatie tussen de begrippen
die deel uitmaken van een situatie met % (b.v. korting:
normale prijs, korting in %, reclameprijs).
De studio laat toe
binnen een beperkte tijd diverse situaties in beeld te brengen wat
kan leiden tot een beter inzicht. In die zin biedt het werken met de 'Krimi's omni-%-
studio' een vorm van verlengde
instructie.
|
-
De studio bestaat uit twee
gedeelten:
LINKS: het invoergedeelte. Hier kunnen diverse waarden worden
ingevoerd.
De breuk wordt weergegeven op het cirkeldiagram.
RECHTS: het uitrekengedeelte.
-
Hoe werkt het ?
-
Invoeren van de gegevens. De leerling kan
kiezen uit een aantal waarden. Telkens hij een ander waarde kiest
wordt het diagram in het TV- scherm aangepast. Ook de getallen in
het uitrekengedeelte worden aangepast aan de nieuwe
gegevens. - Uitrekenen Als
de leerling klikt op het %-teken, rekent de computer uit. Ook de
voorstelling op het TV-scherm wordt nu
bijgewerkt.
|
|
-
Gebruik binnen het
oefenscenario
1. Na de videoclip verschijnt de studio. De
leerlingen krijgen nu de kans te experimenteren
door nieuwe waarden in te voeren en het schema te bestuderen. Ze
kunnen de studio ook laten uitrekenen. Het is de bedoeling
dat zej hiermee doorgaan tot ze de relatie tussen de
groothden begrijpen en de voorgesteld oplossingstrategie zonder de
studio kunnen hanteren;. Er is geen tijdlimiet op deze
experimenteerfase! 2. Vervolgens
start de oefenreeks. De studio kan nu enkel nog als hulp worden
opgevraagd. Wanneer de studio verschijnt is het
uitrekengedeelte geblokkeerd. De leerlingen krijgen wel
de kans om via de voorstelling de uit te voeren bewerkingen te
achterhalen, maar moeten zelf uitrekenen. De computer rekent
enkel nog als feedback nadat het antwoord is
ingevoerd.
|
-
Tips
1. De studio wordt voor het eerste geïntroduceerd
in scenario 2. Bespreek de bedoeling en de werking. Zet de
leerlingen aan om voldoende tijd te nemen om te
experimenteren. 2. Laat ze tijdens de
experimenteerfase ook eens zelf uitrekenen. Ze bekijken de
voorstelling, voeren de bewerking uit (eventueel met de
zakrekenmachine) en klikken pas daarna op de =-knop om te zien of
hun bewerking juist is.
3. Bij sommige onderwerpen stelt de studio meerdere
oplossingsstrategieën voor (b.v. met dubbele pijlenschema, met
verhoudingsblok). Het is niet noodzakelijk dat alle leerlingen al
die strategieën beheersen.
De variatie is voorzien met een dubbel doel:
- aan te sluiten bij de gevolgde rekenmethode;
- in te spelen op individuele verschillen. Een vaste
oplossingsstrategie kan wellicht interessant zijn voor leerlingen
die het wat moeilijker hebben maar het is ook belangrijk
flexibiliteit te ontwikkelen. De variatie in voorstelling kan
hierbij helpen.
|
|
|
|
|