Wat valt er te leren?
Kwadraatbeelden memoriseren
Instelbaar
Tempodruk. Het is de bedoeling dat de leerling 10
opgaven oplost vooraller de skater de finish bereikt.
Dat kan op elk moment van de oefenreeks via de
schuifbalk (zie schermafdruk)
Oefenverloop
De leerling moet intikken hoeveel figuurtjes in
de wolk. Terwij ze nadenken beweegt het skatertje in de blauwe
strook.
Indien het skatertje de finish bereikt vooraleer 10 opgaven correct
zijn afgewerkt; stopt de oefenreeks.
Spits met ...Oefenen onder
tempodruk
a. Nog eens: oefenen onder tempodruk. Eigen
verantwoordelijkheid.
De reactie van leerlingen op oefenen onder
tempodruk kan verschillen.Sommige vinden in de tempodruk een extra
motivatie.
Andere raken in de war, aarzelen en verliezen de moed. Het is
daarom belangrijk dat de tempodruk aangepast is aan elk kind
individueel.
Hier laten we hen zelf meebeslissen.
b. Belang van het memoriseren van
kwadraatbeelden.
In de traditionele Vlaamse rekendidactiek wordt
sterk gesteund op kwadraatbeelden als hulpvoorstelling bij
slitsingen en sommen.Bij een som als 7 - 3 is het de
bedoeling dat de leerling het getalbeeld 7 oproept en door
(mentaal) bedekken van het deelkwadraatbeeld 3 het antwoord
ziet. Absolute voorwaarde voor het slagen van deze werkwijze
is dat de leerling de diverse kwadraatbeeld in een flits
herkent.
Scenario 8 en 9 willen daarbij
helpen.