Wat valt er te leren?
Kwadraatbeelden memoriseren.
Oefenverloop
Druk op de spatiebalk. Er verschijnt een
zandloper.
Plots flitst een kwadraatbeeld. Welk was het?
Hulp vragen..
De leerling kan het getalbeeld een tweede, derde,
... laten flitsen.
Bij elke 'flits' wordt de zichtbaarheidsperiode een fractie van een
seconde verlengt.
Spits met ...
a. De computer als reactie-tester.
De computer biedt nieuwe mogelijkheden om de
reactie van de leerlingen te 'meten'. Let tijdens het oefenen op de
ingestelde flitstijd. Zijn er kwadraatbeelden waarvan het herkennen
meer tijd vergt?
b. Sneller dank zij meervingerig
typen..
De leerlingen kunnen voor het invoeren van het
juiste antwoord ofwel klikken met de muis of wel intikken via het
toetsenbord.
Dat laatste vergt enige handigheid:
*de leerlingen moeten erop letten dat ze hun vinger niet laten
liggen op de cijfertoets. Anders verschijnt bv. i.p.v 2 ->
222
* na het intikken van het cijfer moeten ze drukken op de
ENTER-toets om hun invoer af te sluiten.
Leer de kinderen meervingerig typen. Laat
ze de rechterhand ZO op het toetsenbord leggen dat ze met de
wijsvinger de cijfertoetsen 1,4,7; met de middenvinger de
cijfertoetsen 2,5,8 en de ringvinger de cijfertoetsen 3,6,9
zonder bewegen van de pols kunnen invoeren. Op die manier
ontdekken de leerlingen spelenderwijs dat meervingerig typen tot
snellere respons leidt. Bovendien is het ergonomisch
duidelijk een pluspunt.