In Pak Mij maken de leerlingen kennis met de
eigen mogelijkheden en werkwijze van Spits met Bits.
Ze leren o.m.
- hoe ze een 'spelletje' kiezen;
- hoe een scherm is opgebouwd;
- hoe ze een antwoord intikken;
- hoe de computer hulp en feedback geeft;
- enkele figuren kennen die geregeld terugkomen;
- werken met de pictogrammen;
- hun vorderingen volgen in het computerbeheerd systeem;
- ...
De leerinhoud is eerder beperkt.
In scenario's 1 tot 3 gaat het om de associatie
hoeveelheid <-> getal.
In de volgende scenario's verschuift het accent naar het
memoriseren van gestructureerde getalbeelden.
Instelbaar
Bij de meeste scenario's kan het maximum
getalbereik worden ingesteld tussen 3 en 10.
Bij enkele scenario's ligt de minimumgrens op 5. Dit is
noodzakelijk om voldoende verschillende opgaven te kunnen
genereren.
Timing
PAK MIJ kan ingezet worden van bij het begin van
het schooljaar.
Scenario 1 tot 3 sluiten aan bij de rekenvaardigheden verworven in
de kleuterklas.
De tempo-oefeningen op de getalbeelden kunnen ook later
zinvol worden ingepast.
Leerplandoelen:
- Een hoeveelheid vormen en begrijpen dat
ze niet afhangt van de plaats en de ordening in tijd en ruimte,
noch van bepaalde eigenschappen van de dingen
(conservatieprincipe)
- Een natuurlijk getal interpreteren en gebruiken
als aanduiding voor een hoeveelheid
- Getallen tot 10 lezen en schrijven
- Tellen tot 10 om een aantal te bepalen
(resultatief tellen)
- Tellen, terugtellen en doortellen
- Hoeveelheden tot 5 onmiddellijk herkennen
zonder te tellen
- Grotere hoeveelheden herkennen in een
tienstructuur