In scenario 28 MAAL kunnen de leerlingen een hulpbord
oproepen.
Het bord illustreert de standaardprocedure: we
splitsen het vermenigvuldigtal per rang.
U kunt dit op meerdere niveaus inoefenen. Zie overzicht reeksen.
Die kunnen traploos gecombineerd worden.
|
|
Via het scenario en de hulpvoorstelling
'Tafelatomium' willen we focussen op de
vermenigvuldiger en rekenvoordeel halen door de relaties
tussen bv. 10x/ 9x 10x/5x(helft) 4x/8x (dubbel). Dat leidt in
sommige gevallen tot duidelijk rekenvoordeel.
De relaties zijn duidelijk afleesbaar op het
schema.
De leerlingen kunnen met behulp van de
pijltoetsen op het toetsenbord, een skatertje door het schema
sturen. Telkens ze dat doen verschijnt een hint (bv. van 1x
naar 2x: dubbel). Zo ontdekken ze spelenderwijze de relaties.
De strategieën worden NOOIT opgedrongen.
De leerlingen kunt op elk ogenblik een eigen voorkeurstrategie
toepassen.
|
|
Evolutie - Gradatie
Het tafelatomium wordt geïntroduceerd
in het programma 'Tafeltje rep
je'.
Daar wordt het schema gebruikt bij de introductie
van een tafel. De leerlingen moeten alle vakjes van het schema
invullen. Met behulp van de pijltoetsen navigeren ze vrij door het
schema.
In scenario 11 van Spits met Bits 3 verschijnt
het atomium als hulpvoorstelling.
Het kan evenwel niet interactief doorlopen
worden.
Bij een fout kijgen de leerlingen een hint;
In scenario 30 oefenen we wel interactief met het
schema.
U kunt starten met een herhaling van de
tafels.
Daarna kunt u focussen op oefeningn
als 10x TE 9x TE enz..