Op de lege getallenlijn stellen we een optelling
of een aftrekking voor als een sprong op de getallenlijn.
Onder de lijn kunnen we diverse
werkwijzen tekenen.
Rijgen (2de term splitsen per rang)
Aanronden 2de term.
We noemen deze strategie 'sprong te
ver'.
Compensatie (bijdoen tot volgende tiental en
compenseren)
We noemen deze strategie 'stap &
spring"
We zetten een stap naar het tiental en doen dan
een iets kleinere sprong.
Deze strategie steunt op de basiseigenschap
van de optelling: een som verandert niet als je de ene term
vermeerdert en de andere evenveel vermindert.
Zelf experimenteren
Er zijn nog andere mogelijkheden. Om die te laten
ervaren verschijnt in het scenario 'Mix: doe het zelf' een
'verdeelstrook' onder lijn. Door het ruitje te verslepen kunnen de
leerlingen alle mogelijke verdelingen oproepen.
In sommige gevallen kan dit leiden tot
interessante oplossingswijzen.
Lege getallenlijn introduceren.
Het is belangrijk dat u het werken met lege
getallenlijn introduceert in de klas. Laat leerlingen eens een
aantal verschillende oplossingswijzen verwoorden bij een opgave als
58 + 27.
Laat zien hoe u de verschillende werkwijzen met
behulp van een lege lijn en enkel pijlen kunt visualiseren.
Laat de leerlingen daarna ook eens zelf proberen;
Aanvankelijk focust u best niet op de 'beste'
werkwijze. Eerst moeten ze het werken met de lege getallenlijn
onder de knie hebben. Later kunt u geleidelijk aan de effectiviteit
van de werkwijzen ter sprake brengen.