Lege getallenlijn
Op de lege getallenlijn stellen we een optelling of een aftrekking voor als een sprong op de getallenlijn.
graphic
Onder de lijn kunnen we  diverse  werkwijzen tekenen.
Rijgen (2de term splitsen per rang)
graphic
Aanronden 2de term.
graphic
We noemen deze strategie 'sprong te ver'.
Compensatie (bijdoen tot volgende tiental en compenseren)
graphic
We noemen deze strategie 'stap & spring"
We zetten een stap naar het tiental en doen dan een iets kleinere sprong.
Deze strategie steunt op de basiseigenschap van de optelling: een som verandert niet als je de ene term vermeerdert en de andere evenveel vermindert.
Zelf experimenteren
Er zijn nog andere mogelijkheden. Om die te laten ervaren verschijnt in het scenario 'Mix: doe het zelf' een 'verdeelstrook' onder lijn. Door het ruitje te verslepen kunnen de leerlingen alle mogelijke verdelingen oproepen.
In sommige gevallen kan dit leiden tot interessante oplossingswijzen.
graphic
Lege getallenlijn introduceren.
Het is belangrijk dat u het werken met lege getallenlijn introduceert in de klas. Laat leerlingen eens een aantal verschillende oplossingswijzen verwoorden bij een opgave als 58 + 27.
Laat zien hoe u de verschillende werkwijzen met behulp van een lege lijn en enkel pijlen kunt visualiseren.
Laat de leerlingen daarna ook eens zelf proberen;
Aanvankelijk focust u best niet op de 'beste' werkwijze. Eerst moeten ze het werken met de lege getallenlijn onder de knie hebben. Later kunt u geleidelijk aan de effectiviteit van de werkwijzen ter sprake brengen.