Aanpak in Spits met Bits 3
In Spits met Bits wordt doelbewust en systematisch gewerkt aan het leren kiezen tussen oplossingsstrategieën.
Dat gebeurt in de diverse leertrajecten die in het pakket zijn ingebouwd
bv. in het leertraject TE + TE leren de leerlingen functioneel kiezen tussen volgende optelstrategieën.
     Rijgen (= 2de term splitsen per rang) : 28 +17 = 28 + 10 + 7
     Splitsen (beide termen splitsen per rang) : 28 + 17 = (20 +10) + (8 + 7)
     Aanronden tweede term(sprong-te-ver): 28 + 17 = 28 + 20 - 3
     Compensatie (aanvullen tot tiental, compenseren): 28 + 17 = 30 + 15
LET WEL!
Het doel is NIET dat de leerlingen al deze oplossingsstrategieën tot in de puntjes beheersen.
Het doel is WEL de bedoeling dat ze  spontaan  een stappenplan toepassen.
bv. 28 + 17
     Stap 1: Hoe pak ik het aan?
Ik kijk naar de getallen. Welke werkwijze(n) kan ik toepassen?
Op de computer: Welke werkwijze wordt voorgesteld? Vind ik die passend?
     Stap 2: Ik los op en controleer mijn uitkomst
Op de computer. De computer geeft directe feedback. Soms verschijnt er een hulpvoorstelling.
Bij een fout kleurt hij verkeerde delen van een antwoord rood. Merk ik dat op?
     Stap 3: Ik evalueer mijn werkwijze
Ging het makkelijk? Kon het sneller op een andere manier?Heb ik een voorkeurstrategie?
Op de computer.  Ik vraag het rapport op. Welke zijn mijn struikelblokken?

Hulpmiddelen
Om de strategieën voor te stellen gebruiken we schematische voorstellingen.
Voor plus en min is dat de lege getallenlijn. Voor maal het tafelatomium.