In Spits met Bits wordt doelbewust en
systematisch gewerkt aan het leren kiezen tussen
oplossingsstrategieën.
Dat gebeurt in de diverse leertrajecten die in
het pakket zijn ingebouwd
bv. in het leertraject TE + TE leren de
leerlingen functioneel kiezen tussen volgende
optelstrategieën.
Rijgen (= 2de term splitsen
per rang) : 28 +17 = 28 + 10 + 7
Splitsen (beide termen
splitsen per rang) : 28 + 17 = (20 +10) + (8 + 7)
Aanronden tweede
term(sprong-te-ver): 28 + 17 = 28 + 20 - 3
Compensatie (aanvullen tot
tiental, compenseren): 28 + 17 = 30 + 15
LET WEL!
Het doel is NIET dat de leerlingen al
deze oplossingsstrategieën tot in de puntjes
beheersen.
Het doel is WEL de bedoeling dat ze spontaan een
stappenplan toepassen.
bv. 28 + 17
Stap 1: Hoe pak
ik het aan?
Ik
kijk naar de getallen. Welke werkwijze(n) kan ik toepassen?
Op de computer: Welke werkwijze wordt voorgesteld? Vind ik
die passend?
Stap 2: Ik los
op en controleer mijn uitkomst
Op
de computer. De computer geeft directe feedback. Soms
verschijnt er een hulpvoorstelling.
Bij een fout kleurt hij verkeerde delen van een antwoord rood. Merk
ik dat op?
Stap 3: Ik
evalueer mijn werkwijze
Ging
het makkelijk? Kon het sneller op een andere manier?Heb ik een
voorkeurstrategie?
Op de computer. Ik vraag het rapport op. Welke zijn
mijn struikelblokken?
Hulpmiddelen
Om de strategieën voor te stellen gebruiken
we schematische voorstellingen.
Voor plus en min is dat de lege
getallenlijn. Voor maal het tafelatomium.