In het derde leerjaar wordt het getallenveld
uitgebreid van 100 naar 1000. Uit ervaring blijkt dat nogal wat
leerlingen het moeilijk krijgen vooral bij het hoofdrekenen met
grotere getallen.
Twee vaak voorkomende oorzaken van de rekenproblemen zijn :
* een gebrekkig inzicht in het positiestelsel;
* het onvoldoende beheersen van onderliggende vaardigheden
(overschrijden tiental, ..)
Het vergt vaak heel wat tijd en persoonlijke begeleiding om
de problemen op te lossen.
Spits met Bits
3 is opgebouwd vanuit de idee dat de computer
over enkele troefkaarten beschikt die kunnen helpen om de problemen
te remediëren en zelfs te
voorkomen.
In het deeltje ‘rekenen tot
100’ hernemen we een aantal krachtige
leerstrategieën die in het tweede leerjaar werden
aangeleerd.
In het deeltje ‘getalbegrip’staat het werken met diverse
getallenvoorstellingen centraal. Het programma simuleert het
werken met MAB, euro, abacus, getallenlijn
… Soms overtreft die
simulatie de mogelijkheden die u heeft met concreet
materiaal. Via die simulaties krijgt leerlingen de
kans om te experimenteren met groeperen en voorstellen van
grotere aantallen en zo een dieper inzicht op te bouwen in
het positiestelsel.
In het deeltje ‘hoofdrekenen’ combineren we de
simulaties met een tweede troefkaart. De computer kan in een mum
van tijd een oefenreeks ‘op maat’
instellen en die interactief (met foutgerichte
feedback en procesinformatie) doornemen.
In het deeltje ‘cijferen’ laten we de computer elke
deelstap van het in te oefenen algoritme bewaken. Daardoor
voorkomen we dat leerlingen foutieve handelingen
inoefenen.
In het totaal biedt Spits met Bits 3 40
scenario’s die de vorderingen van de derdeklassers
op de voet volgen. U kunt het programma op elk moment
inzetten van begin september tot eind juni.
Doelgroep
Het programma richt zich in de eerste plaats tot leerlingen uit het
3de leerjaar.
In het 4de leerjaar kan het pakket selectief worden
ingeschakeld bij het herhalen van de rekenvaardigheden 'rekenen en
getalbegrip tot 1000'