Flexibel hoofdrekenen
In de huidige didactiek wordt belang gehecht aan 'flexibel hoofdrekenen'.
In Vlaanderen is 'flexibel rekenen tot 100' zelfs een eindterm.
Dit betekent o.m. dat leerlingen van het basisonderwijs   in staat zijn om soepel te kiezen tussen een aantal strategieën rekening houdend met de getallen in de opgave en de aard van de bewerking.
Enkele voorbeelden:
PLUS/MIN
Bij een opgave als 28 + 19 kan men uiteraard een standaardprocedure toepassen
      bv. 28 + 10 + 9   of nog (20 + 10) + (8 + 9).
Het is evenwel makkelijker om bij deze opgaven één van beide termen aan te ronden
     bv. 28 + 20 - 1   of  28 + 19 = 30 + 17
Het rekenvoordeel van deze alternatieve strategieën is nog sterker bij het rekenen met kommagetallen:
     bv. 24,9 + 3,75  kan je makkelijk oplosen als 25 + 3,65 dan als 24,9 + 3 - 0,75
MAAL/GEDEELD
Ook bij het vermenigvulden en delen zijn er bij sommige opgaven voordeelstrategieën.
Bekend is het rekenvoordeel dat we toepassen. als de vermenigvuldiger 9 is
          bv. 9 x 37    Standaardstrategie: 9 x 30 + 9 x 7
                            Rekenvoordeelstrategie:  10 x 37- 1 x 37
          bv. 5 x 4,6   Rekenvoordeel: 5 =(10 x 4,6) / 2 
          En wat gedacht van het verdubbelen bij 8x
               Standaardstrategie: 8 x 2,35 = 8 x 2 + 8 x 0,35 )
               Via verdubbelen: 2,35  dubbel 4,7   dubbel 9,4  dubbel 10,8

Rekenen tot 100 en 1000 is geknipt om een stevige basis te leggen voor flexibibel denken en rekenen.