Abacus & Co
Inzicht in positiestelsel
Bij het introduceren van de getallen tot 1000 is het belangrijk  aandacht te besteden aan 'inzicht in de opbouw van ons tientallig stelsel'.
In de meeste klassen vertrekt met daarbij van groeperingsoefeningen (per 10, per 100) en gebruikt men gestructureerd materiaal (de abacus, MAB-blokken) als hulpmiddel om de getallen voor te stellen.
Dergelijke activiteiten vergen heel wat tijd en materiaal. Het is niet altijd mogelijk om dit optimaal te doen.

De computer kan helpen. Hij biedt nieuwe mogelijkheden.Hij laat toe allerlei simulaties op te zetten waarbij de leerlingen geconfronteerd worden met de waarde van cijfers in een getal.

Spits me Bits 3 bevat  enkele scenario's waarin die simulaties centraal staan. U vindt ze bij het deeltje 'getalbegrip'.
We starten we met twee groeperingsoefeningen waarbij  een abacus wordt gehanteerd.
De abacus is een ideaal werktuig als het om inzicht in het positiestelsel gaat. Hij toont duidelijk dat bij het bepalen van de waarde van een cijfer in een getal, de PLAATS (rang) en niet de grootte van het cijfer primeert.
Vervolgens werken we met MAB- blokken en ook met een Duizendveld (kwadraatbeelden). Het zijn geknipte voorstellingen om leerlingen te helpen bij het aanleren van de basissommen. Een duizendveld is met concreet materiaal haast niet te realiseren. De computer biedt hier totaal nieuwe mogelijkheden.
Daarna gaan we focussen op rangorde. Daarvoor gebruiken we de getallenlijn. Ook nu biedt de computer nieuwe mogelijkheden. We kunnen de getallenlijn doorschuiven, erop inzoomen enz..
Hoe gebruiken?
Het zou spijtig zijn om de leerlingen pas met deze scenario's te confronteren nadat ze de leerstof hebben verwerkt in het handboek.
Wij denken dat ze best tot hun recht komen bij het begin van het leerproces. Gerbuik ze aansluitend bij het concreet handelen. Indien u beschikt over een beamer of een digitaal schoolbord kan dat zelfs voor de hele groep.
Daarna gaan de leerlingen individueel aan het werk met het computerprogramma. U observeert, laat verwoorden en verduidelijkt indien nodig. Tot slot kunt de oefeningen aanpakken in uw rekenmethode. We zijn ervan overtuigd dat de leerlingen er weinig moeite mee zullen hebben.
Een mogelijke volgorde is dus:
Instructie:  Handelen met concreet materiaal en  klassikaal op de computer
Oefenen:  individueel op de computer
Testen:  indivudueel in het rekenboek.
't Is eens iets anders...