B Tot 0,1 - Hoofdrekenen
Overzicht scenario's
graphic
 
 
Leerinhoud
1, Plus (*)
Oefeningen als:  1,5 + 0,7. Strategie: 15 t + 7 t = 22t = 2,2
2, Min (*)
Oefeningen als:   1,5 - 0,7. Strategie:  15 t - 7 t = 8 t = 0,8
3, Aanvullen
Oefeningen als: 1,8 + . =  2      2,4 - . = 2
4, Tafels (*)
Oefeningen als   7 x 0,6   en 2,4 : 4
5, Mix
Alle bewerkingen.
* Deze scenario's bevatten een 'Probeer en leerfase'.
Oefensessie inleiden
In dit traject worden de leerlingen voor het eerst geconfronteerd met een 'probeer en leerfase'.
Start B1. Demonstreer hoe het werkt en wat de bedoeling is. Wijs erop dat ze best een tijdje in die fase blijven werken; tot ze helemaal begrijpen hoe het werkt.
Laat zien hoe de gradatie in de 'leerfase' terugkomt in de 'opgavenreeks'.
Ze worden ook voor het eerst geconfronteerd met een 'duospel': VIER OP EEN RIJ.
Start B6. Leg uit wat de bedoeling is, en laat even spelen.