Leerinhoud:
koortsgrafiek begrijpen, aflezen en bijwerken
Organisatie:
het is de bedoeling dat de leerlingen per twee werken.
De leerlingen voeren samen de opdrachten uit zoals beschreven op de
tabkaarten.
Tabkaart 1 en
2
Ze krijgen een grafiek
gekoppeld aan een tabel. Via een simulatie wordt gefocust op de
koppeling van beide. Wijzigen van waarde in de tabel, leidt tot
wijzigen van de grafiek. Verslepen van een grafiekpunt, wijzigt de
getallen in de tabel.
Tabkaart
3
|
Er verschijnt een
ziekteverhaal.
De leerlingen moeten een koortsgrafiek tekenen die past bij het
verhaal.
Let op. Het
verhaal bevat niet voor elk uur een koortswaarde. Sommige
leerlingen zullen daardoor geneigd zijn om enkel de grafiekpunten
te plaatsen die in het verhaal voorkomen. Dat leidt tot een
onrealistische grafiek (38,2° om 8 uur, 27° om 9 en 10
uur, plots 40,4° om 11 uur. Zeker de moeite van een bespreking
waard
|
Tabkaart
4
De leerlingen bedenken
nu een 'eigen' ziekteverhaal' en maken een passende
grafiek