6 Koortsgrafiek
Leerinhoud: koortsgrafiek begrijpen, aflezen en bijwerken
graphic
Organisatie: het is de bedoeling dat de leerlingen per twee werken.
De leerlingen voeren samen de opdrachten uit zoals beschreven op de tabkaarten.
Tabkaart 1 en 2
Ze krijgen een grafiek gekoppeld aan een tabel. Via een simulatie wordt gefocust op de koppeling van beide. Wijzigen van waarde in de tabel, leidt tot wijzigen van de grafiek. Verslepen van een grafiekpunt, wijzigt de getallen in de tabel.
Tabkaart  3
graphic
Er verschijnt een ziekteverhaal.
De leerlingen moeten een koortsgrafiek tekenen die past bij het verhaal.
Let op. Het verhaal bevat niet voor elk uur een koortswaarde. Sommige leerlingen zullen daardoor geneigd zijn om enkel de grafiekpunten te plaatsen die in het verhaal voorkomen. Dat leidt tot een onrealistische grafiek (38,2° om 8 uur, 27° om 9 en 10 uur, plots 40,4° om 11 uur. Zeker de moeite van een bespreking waard
Tabkaart 4
De leerlingen bedenken nu een 'eigen' ziekteverhaal' en maken een passende grafiek