Getallenlijn
graphicgraphic

Wat valt er te leren?

* De natuurlijke getallen ordenen en ze op een getallenas plaatsen.
* Tellen en doortellen per 2,..
Scenario's
graphic
Een hoeveelheid wordt voorgesteld door staafjes en blokjes. De leerling benoemt het getal.

Blauw scenario.
graphic
Een getal wordt gesitueerd op de getallenlijn.
De leerling benoemt het getal.
graphic
Rani zegt een getal.
De leerlingen moeten het getal aanduiden door met de muis te slepen over de paarse strook. De rode wijzer volgt de muis.
graphic
De loupe toont een gedeelte van de getallenlijn.
In de loupe zien we een tiental en wordt een dichtbijgelegen getal gesitueerd; De leerlingen moeten het getal benoemen.
Blauw scenario. De loupe verplaatst zich. De leerlingen zien wat het effect is op de onderste lijn.
graphic
De leerlingen moeten eerst de loupe op de bovenste getallenlijn bij het juiste tiental plaatsen. Vervolgens moeten ze op de onderste getallenlijn het opgegeven getal aanklikken.
Blauw senario. De leerlingen krijgen de kans om te experimenteren met de plaats van de loupe. Door te klikken op de gele vierkanten kunnen ze zien welke getallen worden voorgesteld.
graphic
Eén van de huisnummers ontbreekt. De leerlingen moeten dat nummer intikken.
graphic
De leerlingen moeten het getal aanduiden door de getallenlijn 'door te schuiven' tot het getal zichtbaar wordt en er dan op te klikken.
graphic

Welk getal is aangeduid?
De leerlingen kunnen hulp vragen door te klikken op Bits.
In dat geval worden de getalstreepjes zichtbaar.