Best leuk zo’n breuk  1 – 2 – 3

 

Niet altijd leuk, zo'n breuk ?   

Breuken is traditioneel een lastig leerstofonderdeel voor heel wat leerlingen en... leerkrachten.
Leerlingen hebben het soms moeilijk met de 'taal' van de breuken. Niet alleen is er de ietwat aparte notatie (twee getallen onder of naast elkaar die elk een eigen functie hebben) maar ook en vooral moeten ze die breuk - al naar gelang de situatie - op passende manier kunnen interpreteren:
      als uitdrukking van een verhouding;
      als resultaat van een verdeling;
      als getal;
     als een kans...

Voor leerkrachten vergen lessen rond breuken extra voorbereiding. Het is immers de bedoeling dat de inzichten worden opgebouwd door concreet handelen in reële situaties (verdeelsituaties...) Dit vergt veel materiaal en is organisatorisch een zware klus.

Meerwaarde computer    

Wij dachten dat de computer een handje kon toesteken. Hij biedt immers tal van mogelijkheden om situaties en breukhandelingen te 'simuleren'. Verder is de computer een interactief medium. Hij is in staat met de leerlingen te communiceren: instructie geven, feedback geven,... De daarbij gehanteerde taal is de wiskundige breukentaal: een notatie, een voorstelling...

Toch leuk ?       

Vanuit die idee zijn we op zoek gegaan naar oefenscenario's die aansluiten bij de  visie in de leerplannen  die een meerwaarde kunnen geven aan de wijze waarop in de klas met breuken wordt gewerkt. Het resultaat: tachtig oefenreeksen gegroepeerd in drie programma’s. Daarbij klassieke herken- en tekenopdrachten maar ook en vooral simulaties van verdeelsituaties, betaalcontexten, werken met  maatbekers,...
Daarbij hielden wij voortdurend voor oog dat het ook best een beetje leuk mocht zijn.  Daarom als extra in elk programma  enkele  beloningsspelletjes die functioneel in de leertrajecten zijn verwerkt.

EXTRA. Leerkrachtassistent.

In elk programma is een leerkrachtassistent ingebouwd. Die biedt een aantal regisseerbare simulaties voor demonstratie op het digitaal schoolbord. Ze kunnen ook zinvol worden ingezet in de zorgklas.

 

 

 

OVERZICHT PROGRAMMA’s

Best leuk zo’n breuk 1 richt zich tot het  derde leerjaar.      

Het accent ligt op het omgaan met breuken in concrete situaties: verdelen van pizza’s en chocoladerepen; eerlijk verdelen van telbare hoeveelheden tussen een opgegeven aantal kinderen; toepassingen van breuken in concrete meetsituaties.

Het programma telt 30 scenario’s die geordend zijn in 5 leertrajecten. Detail scenario’s.
In trajecten A en B wordt uitsluitend gewerkt met stambreuken. Deze scenario’s kunnen eventueel ook reeds in het tweede leerjaar worden ingezet.

In Best leuk zo’n breuk zijn  5 Gerdies Games ingevoegd. Die worden als ‘beloningsspel’ ingeschakeld. Er is ook een aparte testmodule waarbij de vaardigheid in het omrekenen (1/5 van…) wordt getest.

Leerkrachtassistent: 6 regisseerbare simulaties.

Blikvanger. Adaptief parcours.

 

Best leuk zo’n breuk 2 richt zich tot het vierde leerjaar en hoger.

Het accent ligt nu op het omgaan met breuk als getal (met een plaats op de getallenlijn) en het vertrouwd raken met enkele procedures (gelijknamig maken, herstructureren, vereenvoudigen..).
Er komen nu ook onechte breuken aan bod.
Er zijn 30 scenario’s. Detail scenario’s.

De scenario’s zijn gegroepeerd in zes thema’s:
- Gok en teken/reken : breuk als operator, herhaling 3de lj.
- Zwem je een breuk / ’t Zelfde maar anders k: onechte breuken, breuk als getal.
- De b®euk erin/ Voor dummies : procedures. Gelijknamig maken, vereenvoudigen, enz…

Blikvanger 1.
Elk scenario wordt ingeleid met een instructiefilm.
Daarin wordt het doel en het verloop van het scenario toegelicht. Dankzij deze filmpjes is het mogelijk de scenario’s vroeg in het leerproces in te schakelen. De leerlingen kunnen zelfstandig de (al dan niet nieuwe) leerinhouden assimileren.

Blikvanger 2. 
In het openingsscherm is een link opgenomen naar een introductiefilm.
Daarin wordt het programma als een uitdaging voorgesteld aan de leerlingen.
Klik op de schermafdruk om de video te starten.
 
    Leerkrachtassistent
: 10 regisseerbare simulaties.

 

Best leuk zo’n breuk 3 richt zich tot het vijfde en zesde leerjaar.

Het accent ligt nu de bewerkingen met breuken en de relatie tussen breuk/percent/kommagetal.

Scenario’s 1 tot 5 hernemen de procedures uit Best leuk zo’n breuk 2.
De scenario’s 6 tot 15 zijn nieuwe leerstof vijfde leerjaar.
In het zesde leerjaar kan men best alle scenario’s nog eens doornemen als synthese.

Detail scenario's.

 

Blikvanger. Elk scenario wordt ingeleid met een korte instructiesimulatie.

Leerkrachtassistent:  17 regisseerbare simulaties + 2 klassikale ‘Gerdies Games’

 

 

Leerplan

-          

BLZB 1

BLZB2

BLZB3

Getallen

 

 

 

Breuken interpreteren en gebruiken als…

 

 

 

Operator (een stuk van), verdeling, vermenigvuldigheidsfactor

1-30

1-10

 

 Een getal (met een plaats op de getallenas, als quotiënt van een deling)

 

11-20

 

 Als een verhouding (onder meer als aanduiding voor een kans)

 

 

25

Notatie – termen: teller, noemer, breukstreep, stambreuk

1-5

 

 

Breuken vergelijken, ordenen en onder meer aanduiden op een getallenas. De term ‘gelijkwaardige breuken’

 

26-28

1

Breuken vereenvoudigen

 

29

2

Eenvoudige breuken gelijknamig maken om ze te vergelijken, te ordenen

 

30

 

Breuken herstructureren

 

21-23

 

Gelijkwaardigheid van breuk percent en kommagetal inzien

 

 

11-15
21-23

Grootste gemene deler en kleinste gemeen veelvoud

 

 

24

 

 

 

 

Bewerkingen

 

 

 

Breuk met noemer kleiner dan of gelijk aan 10 nemen van een hoeveelheid

1-5
11-15

6 -10

 

Breuk met noemer kleiner dan of gelijk aan 10 nemen van een getal

6 -10
16 - 20

6 – 10

5

Gelijknamige breuken optellen en aftrekken

 

24

3

Ongelijknamige breuken optellen en aftrekken

 

 

6-7-8-18

Breuk vermenigvuldigen met een natuurlijk getal

 

 

4

Breuk vermenigvuldigen met een breuk

 

 

16-17

Breuk delen door een natuurlijk getal

 

 

9

Een natuurlijk getal delen door een stambreuk

 

 

19