Best leuk zo’n breuk 1 :
Adaptief parcours
Opbouw oefenreeks
Een oefenreeks bestaat uit 7 opgaven. Opgaven 1 tot 5 zijn voor alle leerlingen
dezelfde.
Na de vijfde opgave neemt het programma een beslissing. Het werkt als volgt.
Naomi loste opgave 5 foutloos op. Zij volgt het bovenste circuit en krijgt
twee verruimingsopdrachten van Dulle en Krulle.
Kasper maakte een fout bij de vijfde opgave en kreeg een gele kaart. Hij
volgt het onderste circuit en krijgt twee herhalingsopdrachten van Teenie en
Weenie.
De verruimingsopdrachten liggen in de aard van de vorige.
De moeilijkheidsgraad ligt hoger.
Dat kan door:
- de hulpmogelijkheid uit te schakelen;
- moeilijker getallen aan te bieden;
- de context van de oefening iets te wijzigen.
Waarom de vijfde opgave? |
Het programma houdt geen rekening met eerder gemaakte fouten. Het is
niet erg dat de leerlingen geel of zelfs rood kregen bij de eerste
opgave. Dat kan komen omdat ze de context nog niet helemaal
begrepen hadden. Dankzij de feedback na het maken van een fout, breekt
meestal het inzicht door en lossen ze de volgende opgaven op zonder fout
(=leren van je fouten). Wel stijgt de moeilijkheidsgraad iets naar
de vijfde opgave toe. Daarom hanteren we die opgave als 'test'. Wordt ze
fout opgelost, dan is het beter dat geen verruimingsopdrachten worden
aangeboden.
|
Een voorbeeld…
Scenario A3 Herken |
Wat valt er te leren?
* Breukdiagrammen herkennen en noteren als breuk.
Verloop
|
De leerlingen zien een meetkundige vorm die in gelijke delen is verdeeld
en waarvan twee of meer delen zijn ingekleurd.
Ze moeten de passende breuk klikken.
Let wel. Bij dit diagram kan de leerling ook 1/2 intikken. Beide
oplossingen worden als juist ervaren. Indien u wil weten, welke
leerlingen 'vereenvoudigen', kunt u een antwoordanalyse van dit scenario
opvragen. |
|
Verruimingsopdracht |