Wat valt er te leren?
Optellen en aftrekken tot 10. Oplossen als som of
als pijlnotatie
Scenario 3: Optellingen.
Scenario 4: Aftrekkingen
Oefenverloop
Schermafdruk scenario 4
Op het scherm verschijnt een som onder een
berglandschap.
Links staat een spookwolk met bv. 7
figuurtjes.
Er zijn twee mogelijkheden:
a. De leerling tikt het antwoord. Als controle
wordt de bijpassende handeling (wolk beweegt, (3 spookjes springen
uit) gesimuleerd.
b. De leerling klikt op de GO knop. De simulatie
wordt uitgevoerd. In dat geval is het eindresultaat afgedekt (zie
schermafdruk). Daarna voert de leerling het antwoord in. De grijze
wolk verdwijnt.
MIN. Er springen 3 valschermspringers uit.
PLUS. 3 supermannetjes stijgen op.
Gradatie - Bits regelt
Niveau 1: starthoeveelheid zichtbaar
Niveau 2: starthoeveelheid afgedekt
Niveau 3: voorstelling onzichtbaar.
Een deel van een strip is afgedekt. De leerlingen
vullen het ontbrekende getal in.
Instelbaar
Notatie: pijl of som. Het instellen gebeurt bij
het opstarten van de oefenreeks door te klikken op de
hefboom.
Vleugje didactiek: kiezen tussen PIJL en
SOMnotatie
Bij de pijlnotatie is de relatie tussen contexct
(eerst, dan, nu) duidelijker dan bij de somnotatie.
Dat is zeker zo bij de puntsommen (zie
verder).