In de module PIJL oefenen we
een som als weergave van een verandering in de tijd
(bussommen)
4 + 2 = 6
=> Eerst waren er 4, toen kwamen
er 2 bij, nu zijn er 6.
Deze drie tijdsmomenten kan men functioneel
voorstellen met een
pijl.
Om het verband tussen de rekenhandeling en de
notatie duidelijk te maken vertrekken we van enkele speelse
contexten: een strip, een spookbus en machientjes.
Van strip naar pijl (scenario's 1,2,6 en
7)
In die scenario's werken met stripverhalen
(telkens 3 tekeningen). De 3 tekeningen geven de drie momenten
weer.
In scenario 1 wordt de strip als een film
afgespeeld. Het bijvoegen of wegnemen wordt visueel weergegeven. De
leerling moet het verhaal vertalen in een
pijlnotatie.
In de andere scenario's moeten de leerlingen een
onvolledige pijl- of somnotatie aanvullen.
Van spookbus naar som en veelterm. (scenario's
3, 4, 11 en 12)
De simultie laat een spookwolk bewegen over
een landschap.
De spookjes springen als valschermspringers
-(min) of stijgen omhoog als supermannetjes (plus). De leerlingen
moeten het verband zien tussen voorstelling en
pijl/somnotatie
Machientjes (scenario's 8, 9 en 10)
Bij deze scenario's komen plus en min door elkaar
aan bod.
Een kwadraatbeeld wordt in een machine geplaatst en komt er
getransformeerd uit.
Ook nu moeten de leerlingen het gebeuren
relateren aan de pijl/somnotatie
Tempo (scenario 5) -Testen (scenario's 13 tot
15) - Veeltermen
In deze scenario's oefenen we de verworven
rekenvaardigheden verder in.
Ook introduceren we veeltermen in een 'veranderingsituatie' bv.
7 -3 + 1
Extra digitaal schoolbord
Scenario 1 (van strip naar pijl). Alle parameters
van de simulatie zijn manipuleerbaar.
Leerplan
* Situaties omzetten in formules en
omgekeerd
* Notatiewijzen kunnen gebruiken in diverse
situaties
* Structuur van somformules begrijpen en
toepassen
* Termen als plus, bij, bijdoen, optellen,
wegnemen, min, eerst, dan nu
* Symbolen: plus, min
* Inzicht in de relatie tussen optellen en
aftrekken
* De correcte resultaten bij optellingen en
aftrekkingen tot 10 paraat kennen.