Wat valt er te leren?
Hoeveelheden gelijkmaken en de uitgevoerde
bewerking als som kunnen noteren. Voorstelling
kwadraatbeelden.
4
≠ 5
®4 + 1 = 5
of 4 = 5 - 1
Oefenverloop
Elke en Kasper hebben een verschillend aantal
figuren. Opdracht: maak evenveel.
* eerst klikt de leerling op de figuur die
iets moet veranderen (hier Kasper);
* vervolgens sms-t hij/zij de bewerking door die moet worden
uitgevoerd (hier : + 1)
Als controle wordt de bewerking uitgevoerd.
Functie scorestrook
Bij elke opgave zijn twee correcte oplossingen
mogelijk. Om de leerlingen te stimuleren om niet elke keer dezelfde
kant te kiezen, reageert de score volgens de gekozen kant. Indien
de leerling kiest voor Kasper, stijgt het figuurtje rechts.
Op die manier vermijden we ook dat leerlingen
altijd kiezen voor de kant waar minst/meest figuren
zijn.
Gradatie : Verhoging
abstractieniveau.
Indien de leerlingen minstens 5 opgaven correct
heeft opgelost, wordt één van beide velden
afgedekt.
Integratie - Zorgtip
* Het is aan te bevelen om deze simulatie eens na
te spelen met concreet materiaal. Laat de leerlingen per twee
werken.
Werk liefst met een vergelijkingsschema.
* Balans. U kunt het evenveel maken
ook mooi illustreren indien u werkt met een balans. U moet er dan
wel voor zorgen dat de voorwerpen die u vergelijkt identiek zijn
qua gewicht.