Wat valt er te leren?
Een doelmatige oplossingsstrategie ontdekken en
toepassen
Oefenverloop
De leerlingen moeten de bewerking uitvoeren. Ze
moeten de knikkers verplaatsten.
Dan doen ze door te klikken op het zakje met 10
knikkers of op de losse knikkers.
Als ze klaar zijn, klikken ze op de OK
knop.
Indien fout: de beginsituatie wordt hersteld.
Ze moeten opnieuw de knikkers wegnemen.
Indien correct: de resterende knikkers worden
afgedekt (het gordijn gaat toe). Ze vullen het antwoord
aan.
Eventueel kunnen ze het gordijn terug
openklikken als hulp.
Instellen getalmoeilijkheid
Klik op een mini-prof om de gewenste
getalmoeilijkheid in te stellen.
b < 14 (groene prof): oefeningen
als 15 - 11 17 - 12 19 - 13
..
b > 13 (blauwe prof): oefeningen
als 15 - 14 19 - 16
a = 20 (lila prof): oefeningen
als 20 - 11 20 - 14
Een vleugje didactiek
a. De voorstelling lokt de klassiek strategie
uit: neem eerst een tiental weg en daarna de eenheden.
Ze wordt evenwel niet opgedrongen. Een leerling
kan ook eerst een losse knikker wegnemen.
b. Bij dit scenario moet de rekenhandeling eerst
worden uitgevoerd. Pas daarna komt de som.
Bij scenario 2 verschijnt de hulpvoorstelling
maar die kan niet meer gemanipuleerd worden (zie daar)