40. Deel
Doel     Inoefenen cijferalgoritme
Verloop
graphic
Bij elk werkblad krijgen de leerlingen 5 opgaven. Bij het delen krijgen de leerlingen steeds directe feedback.
U kunt nieuwe opgaven oproepen door te klikken op de ‘openen’-knop. Op die manier kunt u meerdere reeksen van 5 opgaven na elkaar oefenen. De getallen zijn telkens verschillend.
Gradatie
graphic
* De reeksen zijn zo opgebouwd dat geleidelijk de moeilijkheidsgraad verhoogd wordt (zie schermafdruk). De gradatie loopt van :
- werken met evenveel cijfers in het quotiënt als het deeltal NAAR minder cijfers in het quotiënt (van 524 : 3  naar 524: 7)
- opgaven waarbij weinig of geen brugaftrekkingen voorkomen NAAR opgaven met één of twee aftrekkingen met BRUG
Het is aan te raden bij dergelijke aftrekkingen de leerlingen te stimuleren tot complementair optellen ( 53 – 48:   hoeveel moet bij 48 om 53 te bekomen.). Zie ook scenario 10. Er is een afzonderlijk werkblad voorzien waarbij we deze aftrekkingen oefenen.