16. Abacus en MAB
Doel
   
-  Hoeveelheden groeperen per 10 en per 100.
     -  Geordende hoeveelheden voorstellen met MAB, op de abacus en met de 1000-kubus.
     -  Verschil ‘zien’tussen twee hoeveelheden voorgesteld op de abacus.
Verloop
graphic
Bij elke opgave moeten twee taken uitgevoerd worden.
Taak1 : Groeperen.
Er verschijnen b.v. 245 losse figuurtjes.  Door te klikken op H,T of E worden die gegroepeerd per 100, 10 of 1 (MAB).  Tevens wordt bij elke klik een kraal op de abacus bijgeplaatst.
Taak 2 : het verschil bepalen.
Er verschijnt een tweede abacus. Daarop wordt een tweede getal voorgesteld b.v. 255.  De leerling moet het verschil  bepalen. Het verschil bedraagt een zuiver H, T of E.
Als controle tekent het programma twee kubussen waarbij het verschil duidelijk merkbaar wordt.
Gradatie
   
De opgaven worden geleidelijk aan moeilijker.
Tip
* Neem de tijd om de voorstellingen te bespreken. Laat de leerlingen ‘experimenteren’ tijdens het groeperen. Laat ze b.v. eens groeperen zonder de H knop te gebruiken. Er wordt dan ingewisseld op de abacus en bij het MAB-materiaal.
 * Abacus en MAB samen tonen duidelijk de relatie tussen ‘rang en waarde’. Die relatie wordt nog duidelijker via  het ‘uitvouwkadertje’ onder de abacus. Bespreek met de leerling wat de bedoeling ervan is. Misschien kun je samen zo’n papieren vouwblaadje maken.
Dit scenario biedt schitterende demonstratiemogelijkheden voor het digitaal schoolbord.