Situatie:u
beschikt over één of meer pc's. U werkt met een beperkt
aantal leerlingen. Tijdens het oefenen op de pc, kunt u de
leerlingen observeren en begeleiden. De leerlingen die u begeleidt
hebben extra ondersteuning nodig.
Werkwijze
1
Leerkrachtassistent inschakelen om lacunes i.v.m. getalbegrip bij
te werken.
Vermoedelijk zal u bij
het remediëren uitgaan van handelingen met concreet materiaal
(MAB- blokjes..) of schematische voorstellingen
(getallenlijn...).
De leerkrachtassistent bevat simulaties van deze handleidingen en
biedt daarbij faciliteiten die het werken met echt materiaal niet
kan bieden. Met een paar muisklikken realiseert u een situatie die
perfect aansluit bij de beginsituatie. U kunt makkelijk de
moeilijkheidsgraad verhogen of verlagen.
U kunt zelf opgaven bedenken of gebruik maken van de RANDOM
functie.
Aanlsuitend kunt u de
leerling dan enkele scenario's uit het leerlingengedeelte laten
afwerken.
2. Probeer en
leerfase inschakelen bij het aanleren van
bewerkingen.
Bij de 'zonnebril'
scenario's is een 'probeer en leerfase' ingebouwd.
Daarbij krijgen we de kans om te experimenteren met
bewerkingsstrategieën.
Verken samen zo'n
fase. Laat de leerling verwoorden hoe de computer rekent en hoe hij
zelf rekent.
Laat daarna de
bijpassende oefenreeks afwerken.