Testen, oefenen of
leren met ICT? Hoe hoog legt u de lat?
Het werken op de
computer wordt in vele gevallen ingeschakeld op het einde van een
leertraject. Eerst worden de opgaven in het rekenboek afgewerkt en
dan wordt de computer ingeschakeld. Men focust dan vooral op
de extra motivatie die leerlingen hebben als ze op de pc rekenen.
Maar de inhoudelijk meerwaarde wordt niet of minder
benut.
Uiteraard kunt u
ZERO KOMMA NUL op die manier gebruiken.
Maar het programma biedt zoveel meer. Dank zij de ingebouwde
simulaties, de adaptieve regeling van de moeilijkheidsgraad en de
inhoudsgerichte feedback, kunt u het werken op de pc vroeger en
zelf vooraan in het leerproces inschakelen. Het is geen
belemmering als de leerlingen de inhouden nog niet helemaal
beheersen. Integendeel, ze worden door het programma gestimuleerd
om geleidelijk de eigen grenzen te verleggen.
Het preciese gebruik
van het programma, hangt dus in de eerste plaats af van uw
ingestelheid: uw geloof in de meerwaarde en uw bereidheid om tijd
en ruimte vrij te maken voor het programma.
Uiteraard speelt ook
de aanwezige infrastructuur een belangrijke
rol.
Is er mogelijkheid
om de hele klasgroep gelijktijdig met het programma te laten
werken.?
Is er een computerklas? Hoe frequent daar heen?
Heeft u een digitaal schoolbord in de klas? In de
computerklas?
We gaan ervan uit dat
u het onderste uit de kan wil halen en overlopen enkele
mogelijkheden.