Situatie: u
heeft de mogelijkheid om minstens één keer per week een
les in de computerklas te organiseren.
Dat is ideaal om de
leerlingen gelijktijdig een specifiek leertraject te laten
doorlopen.
Gemiddeld vergt het doorlopen van zo’n traject 30 à 40
minuten. Daarbij een korte instructiefase (+/- 5 à 10 minuten)
en een evaluatiegesprek achteraf.
Tempoverschillen kunt u opvangen door leerlingen die snel klaar
zijn met de scenario’s 1 tot 5, voor het duospel samen te
zetten.
Wanneer
inpassen?
Vierde leerjaar. Pas het oefenen op
de pc zo dicht mogelijk in bij het werken rond dezelfde inhoud in
het handboek. Dat kan zowel net voor of net na het werken in het
boek. Hou er rekening mee dat de leerstof ‘nieuw
is’.
Vijfde
leerjaar. In dat geval kunt u best het doorlopen van
de trajecten plaatsen in de eerste helft van het schooljaar. De
leerlingen kunnen desgewenst in eigen tempo over de trajecten
heen doorwerken.
Computerklas +
digitaal schoolbord
Indien u beschikt over
een digitaal schoolbord – in klas of in de computerklas
– kunt u dit best inschakelen bij de instructiefase en het
evaluatiegesprek. Uiteraard is het ook mogelijk om
één of meerdere scenario’s voor, tijdens of na het
individueel oefenen, door te nemen.
Tips in deze
handleiding.
Bij elk leertraject
geven we kort aan hoe een oefensessie kunt inleiden.
Welke scenario's worden best vooraf
gedemonstreerd?