Leerkrachtassistent
Digibord+ simulaties. Functie. Combinatie met zelfstandig oefenen.
Bij het aanbrengen van nieuwe leerinhouden en dan vooral in de lessen getallenkennis, wordt doorgaans vertrokken van manipulatie met concreet materiaal (bv betalen in euro en cent) en/of voorgestructureerd materiaal (MAB-blokken, stokmeter,..).
Dank zij de DIGIBORD+ simulaties (ingebouwd in de leerkrachtassistent), kunt u deze fase een extra, virtuele dimensie geven. Het leggen van een getal met MAB blokken, het situeren van getallen op de getallenlijn…) het kan ook op het digitaal schoolbord. Hoewel de handeling (het bijvoegen..) enigszins verschilt, blijft de denkhandeling (= koppeling handeling aan wiskundige notatie) dezelfde. Bovendien zijn we bij het virtueel handelen bevrijd van een aantal praktische belemmeringen. Blokjes vallen niet op de grond, hoeveelheden kunnen eindeloos gegroepeerd en verdeeld worden, enz… In bepaalde omstandigheden overtreft de virtuele simulatie de concrete handeling wat tot diepere inzichten kan leiden.
Het komt er dus op aan deze simulaties te leren kennen en ze op het juiste moment in te zetten.
U kunt ze best vooraf eens rustig uitproberen tijdens een leerlingenvrijmomnet.
Begin met de simulatie die aansluit bij de inhoud die u binnenkort gaat aanpakken (bv. simulatie 1: kommagetallen voorstellen tot 1 tiende).
Roep eerst de handleiding op die bij de simulatie past. Lees door en test dan alle mogelijkheden van de simulatie (gebruik randomknop, wat je als dan niet zichtbaar kan maken…).
Neem er eventueel de handleiding van uw rekenmethode bij, om te zien hoe daar concreet gehandeld wordt.  Hoe kunt u het beste uit beide werelden combineren?
Bekijk ook de scenario’s in het leertraject waarbij de simulatie aansluit (bv. leertraject A).
Voorbeeld:  Kommagetallen voorstellen tot 0.1

We gaan er even van uit dat u een stokmeter gebruikt om de kommagetallen tot op 0,1 te introduceren.
Instap :  korte demonstreren met de 'echte' stokmeter. Accent op de verhouding en de verwoording: 1 tiende,  1 geheel = 10 tiende.
Virtueel handelen met Digibord+ simulatie. Roep de simulatie op. Stel zo in dat notatie, verwoording en abacus zichtbaar.
Gebruik de pijltoetsen om stap voor stap de tiende in te kleuren.
Wijs de leerlingen op de notatie en het verband met de abacus.
Verberg nu de notatie en de verwoording. Gebruik de random knop om een getal op te roepen. Laat verwoorden en (met de bordeigen software) noteren. Toon de oplossing.
Geef nu eigen opdrachten. Bv. toon 2E 5t     doe bij tot 2E 7t   die 1 E weg    doe 3t bij…
Interactief oefenen

Log in al leerling van demoklas.  Ga naar traject A 1. Speel een drietal opgaven van scenario 1 en 2.
Oefenen in het handboek of zelfstandig met het programma.
De leerlingen lossen nu de opgaven op in het rekenboek.