Digibord+
simulaties. Functie. Combinatie met zelfstandig
oefenen.
Bij het aanbrengen van
nieuwe leerinhouden en dan vooral in de lessen getallenkennis,
wordt doorgaans vertrokken van manipulatie met concreet materiaal
(bv betalen in euro en cent) en/of voorgestructureerd materiaal
(MAB-blokken, stokmeter,..).
Dank zij de
DIGIBORD+ simulaties (ingebouwd in de leerkrachtassistent),
kunt u deze fase een extra, virtuele dimensie geven. Het leggen van
een getal met MAB blokken, het situeren van getallen op de
getallenlijn…) het kan ook op het digitaal schoolbord. Hoewel
de handeling (het bijvoegen..) enigszins verschilt, blijft de
denkhandeling (= koppeling handeling aan wiskundige notatie)
dezelfde. Bovendien zijn we bij het virtueel handelen bevrijd van
een aantal praktische belemmeringen. Blokjes vallen niet op de
grond, hoeveelheden kunnen eindeloos gegroepeerd en verdeeld
worden, enz… In bepaalde omstandigheden overtreft de virtuele
simulatie de concrete handeling wat tot diepere inzichten kan
leiden.
Het komt er dus op aan
deze simulaties te leren kennen en ze op het juiste moment in te
zetten.
U kunt ze best vooraf
eens rustig uitproberen tijdens een
leerlingenvrijmomnet.
Begin met de simulatie
die aansluit bij de inhoud die u binnenkort gaat aanpakken (bv.
simulatie 1: kommagetallen voorstellen tot 1
tiende).
Roep eerst de
handleiding op die bij de simulatie past. Lees door en test dan
alle mogelijkheden van de simulatie (gebruik randomknop, wat je als
dan niet zichtbaar kan maken…).
Neem er eventueel de
handleiding van uw rekenmethode bij, om te zien hoe daar concreet
gehandeld wordt. Hoe kunt u het beste uit beide werelden
combineren?
Bekijk ook de
scenario’s in het leertraject waarbij de simulatie aansluit
(bv. leertraject A).
Voorbeeld:
Kommagetallen voorstellen tot 0.1
We gaan er even van uit dat u een stokmeter gebruikt om de
kommagetallen tot op 0,1 te introduceren.
Instap :
korte demonstreren met de 'echte' stokmeter. Accent op de
verhouding en de verwoording: 1 tiende, 1 geheel = 10
tiende.
Virtueel handelen
met Digibord+ simulatie. Roep de simulatie op. Stel zo in dat
notatie, verwoording en abacus zichtbaar.
Gebruik de pijltoetsen om stap voor stap de tiende in te
kleuren.
Wijs de leerlingen op de notatie en het verband met de
abacus.
Verberg nu de notatie
en de verwoording. Gebruik de random knop om een getal op te
roepen. Laat verwoorden en (met de bordeigen software) noteren.
Toon de oplossing.
Geef nu eigen
opdrachten. Bv. toon 2E 5t doe bij tot 2E
7t die 1 E weg doe 3t
bij…
Interactief
oefenen
Log in al leerling van demoklas. Ga naar traject A
1. Speel een drietal opgaven van scenario 1 en
2.
Oefenen in het
handboek of zelfstandig met het programma.
De leerlingen lossen
nu de opgaven op in het rekenboek.