Home
>
Rekenen tot 20
>
Tot 20 met brug
|
Vorige
Volgende
|
|
|
|
Wat valt
er te leren?
* Heropfrissen en inoefen brugstrategie.
Scenario's
|
Simulatie
spookrestaurant. PLUS.
De leelingen noteren de splitsing en vervolgens de som.
De handeling loopt parallel aan de notatie: bij een verkeerde
splitsing, reageert het programma
foutspecifiek.
Vermoedelijk kennen de
leerlingen de simulatie uit SMB1.Laat ze het verhaal vertellen.
Indien niet, vertel dan zelf het verhaal. Demonstreer de simulatie
op het digitaal schoolbord.
|
SMB1
vlag 8
scen. 2
|
|
PLUS op de
spronglijn.
De bewerking wordt
eerst gesimuleerd op de getallenlijn. Lars springt in twee
'sprongen': eerst tot 10, dan de rest.
|
SMB1
vlag 8
|
|
MIN. Simulatie
spookrestaurant.
Ook nu moeten de
leerlingen de splitsing invoeren.
De handeling volgt mee met de notatie.
Demonstreer en vertel
de simulatie: een zeppelin komt de spookjes ophalen. Er is plaats
voor 7 spookjes. Eerst stopt de zeppelin bij de benedenverdieping.
Alle spookjes stappen in. Daarna stopt hij bij de bovenverdieping.
Er stappen zoveel spookje in als er nog plaats is. Hoeveel
over?
|
SMB1
vlag 9
scen.2
|
|
MIN op de spronglijn. Zie
hoger
|
SMB1
vlag 9
|
|
Plus en min. BRUG
of niet. Voorstelling spronglijn.
Er verschijnt een som.
Lars staat klaar om te springen. Elke wil eerst weten hoe Lars zal
springen: in één keer (als hij niet over de 10 moet) of
in twee keer. Daarna springt Lars en vullen de leerlingen de som
in.
|
SMB 1
vlag 9
|
|
|
|
|