Wat valt er te
leren?
* Bij optellen en
aftrekkingen tot 100 flexibel een doelmatige oplossingsmethode
kiezen op basis van inzicht in de structuur van de
getallen.
Scenario's
|
KereKeWere
plus. KereKewere springt eerst te
ver.
Hij rondt de tweede
term af tot het tiental.
Als compensatie springt hij terug.
|
|
Speciaal
PLUS
We lossen de oefening
op door te splitsen per rang.
Deze werkwijze kan
niet bij MIN worden toegepast.
De voorstelling
simuleeert het splitsen van de getallen.
Tip. Nogal wat
leerkrachten zijn bang om deze methode aan te pakken o.a. omdat ze
vrezen dat leerlingen ze ook 'foutief' bij min gaan toepassen.
Gevolg: leerlingen gaan ze soms 'onder te tafel' hanteren want het
is een vrij eenvoudige methode. Wij passen die trouwens zelf
allemaal toe als we rekenen met
kommagetallen.
|
|
KereKeWere
min.
Ook bij aftrekken is
het soms voordelig om de afrondstrategie toe te
passen.
bv. 82 - 19 = 82 - 20
+ 1 = 63
|
|
Speciaal
MIN
Aftrekken kun je ook
interpreteren als 'omgekeerd optellen' en 'zoek het verschil'. Dat
passen we dagelijks toe in betaalsituaties. Het is een zeer
efficiënte methode als aftrektal en aftrekker dicht bij elkaar
liggen.
De voorstelling met
euro's wil die betaalcontext oproepen.
De plussom verschijnt enkel bij een
fout.
|
|
Testscenario. Vul
aan tot 100.
Vul het ontbrekende
deel aan.
CB-oefenen: medaillescenario
(goud).
|