Hoofddoel is
'flexibel een oplossingsmethode kiezen bij het oplossen van opgaven
als 28 + 15 enz..
Voor meer info over
onze visie hierover en het gebruik van de lege getallenlijn: zie de
blikvanger over flexibel hoofdrekenen.
Opbouw:
* In scenario 1 tot 5
komen enkele voorbereidende oefenreeksen aan
bod.
Om vlot 25 + 12 te
kunnen oplossen moeten de leerlingen snel de uitkomst van 25 + 10
kunnen reproduceren.
Ook het aftrekken van het tiental: 60 - 12 wordt best voorafgaand
aan de brugsommen doorgenomen.
* De scenario's 6 tot
13 vormen de hoofdbrok. Bij die scenario's kunt u kiezen voor brug,
geen brug of mix.
We werken vooral rond de basisstrategie: rijgen
De scenario's 7 en 8
kunnen op drie niveaus worden gespeeld. In totaal 36 verschillende
oefenreeksen.
* In de scenario's 14 to 17 werken we rond
rekenvoordeel.
* Scenario 18 is een
testcenario.
CB-circuit
Level 1 en 5 stemmen
overeen met scenario 1 tot 5.
Bij level 6 tot 20 doorlopen we de scenarioi's 6 ot 13. Als
apotheose spelen de leerlingen voor BRONS
Bij level 21 tot 30 hernemen we dat parcours maar dan met
brugoefeningen. Als apotheose spelen de leerlingen voor
ZILVER.
Bij level 31 tot 40 werken we rond rekenvoordeel. Vooral het
scenario rond 'KerekeWere' komt hier herhaald aan bod.
Apothese: splits tot 100 voor goud.
|
TOETS.
Level 21 tot 30 sluiten aan bij dit gedeelte.
Lees vooraf de informatie over typische minbrugfouten ( 72 -
35 = 43) Een minuut test. Instelbaar:
geen brug / mix
Stadionspel. 800m. Alle oefeningen worden door elkaar
aangeboden.
|
Medaillespelletjes
(Gerdies Games): om met 2 te spelen
Brons : Skate
|
Instelbaar: TE+/EZ: mix * TE+/- TE:
brug of niet (drie niveaus).
|
Zilver: vier op een rij
|
Instelbaar: bewerking, brug of niet, zwevende
blokken of niet.
|
Goud: superkid: 400 m
|
Alle oefeningen worden door elkaar
aangeboden.
|
Digibord+
Gebruik de simulaties
van het honderveld, rekenrek, knikkers, lege getallenlijn om deze
leerinhoud in te leiden.