TE +/- TE
graphic
Hoofddoel is  'flexibel een oplossingsmethode kiezen bij het oplossen van opgaven als 28 + 15 enz..
Voor meer info over onze visie hierover en het gebruik van de lege getallenlijn: zie de blikvanger over flexibel hoofdrekenen.
Opbouw:
* In scenario 1 tot 5 komen enkele voorbereidende oefenreeksen aan bod.
Om vlot 25 + 12 te kunnen oplossen moeten de leerlingen snel de uitkomst van 25 + 10 kunnen reproduceren.
Ook het aftrekken van het tiental: 60 - 12 wordt best voorafgaand aan de brugsommen doorgenomen.
* De scenario's 6 tot 13 vormen de hoofdbrok. Bij die scenario's kunt u kiezen voor brug, geen brug of mix.
We werken vooral rond de basisstrategie: rijgen
De scenario's 7 en 8 kunnen op drie niveaus worden gespeeld. In totaal 36 verschillende oefenreeksen.

* In de scenario's 14 to 17 werken we rond rekenvoordeel.
* Scenario 18 is een testcenario.
CB-circuit
Level 1 en 5 stemmen overeen met scenario 1 tot 5.
Bij level 6 tot 20 doorlopen we de scenarioi's 6 ot 13. Als apotheose spelen de leerlingen voor BRONS
Bij level 21 tot 30 hernemen we dat parcours maar dan met brugoefeningen. Als apotheose spelen de leerlingen voor ZILVER.
Bij level 31 tot 40 werken we rond rekenvoordeel. Vooral het scenario rond 'KerekeWere' komt hier herhaald aan bod.
Apothese: splits tot 100 voor goud.
graphic
TOETS. Level  21 tot 30 sluiten aan bij dit gedeelte.
Lees vooraf  de informatie over typische minbrugfouten ( 72 - 35 = 43)
Een minuut test.  Instelbaar: geen brug / mix
Stadionspel. 800m. Alle oefeningen worden door elkaar aangeboden.

Medaillespelletjes (Gerdies Games): om met 2 te spelen
Brons : Skate
Instelbaar: TE+/EZ: mix * TE+/- TE:   brug of niet (drie niveaus).
Zilver: vier op een rij
Instelbaar: bewerking, brug of niet, zwevende blokken of niet.
Goud: superkid: 400 m
Alle oefeningen worden door elkaar aangeboden.

Digibord+
Gebruik de simulaties van het honderveld, rekenrek, knikkers, lege getallenlijn om deze leerinhoud in te leiden.