Lege getallenlijn: rijgen
graphic
Wat valt er te leren?
* Sommen als 24 + 12 oplossen door de tweede term te splitsen per rang: 24 + 12 = 24 + 10 + 2 (= rijgen).
* De lege getallenlijn gebruiken als hulpmiddel om de denkweg voor te stellen.
* Verinnelijken van de oplossingsweg door de notatie te verkorten.
Scenario 7: PLUS
graphic
In scenario 7 maken de leerlingen kennis met T.E.
Die springt de som op de lege getallenlijn.
T.E. springt altijd op dezelfde manier.
Hij splitst de opteller. Eerst springt hij de tientallen, dan de eenheden.

De oefenreeks kan op  drie niveaus worden gespeeld.
graphic
Niveau 1: van handeling naar notatie
T.E. voert de sprong uit in twee fasen.
De leerling moet bij de tussenstop invoeren waar T.E. zich bevindt.
Daarna springt T.E. verder en moet de leerling de som invullen
graphic
Niveau 2: van formule naar handeling.
T.E. staat klaar maar springt niet.
De leerlingen moeten eerst de som 'sms-en' om ze aan te geven welk parcours dat T.E. moet afleggen (zie afdruk).
Indien de notatie juist is, springt T.E.
graphic
Niveau 3: zonder hulp

De tekening wordt nu enkel nog getoond als controle of na dubbele fout.
Instellen getalmoeilijkheid: geen brug, brug, mix   
Hoe het niveau instellen?
Kies eerst de getalmoelijkheid (bv. geen brug). Laat de leerlingen daarna de drie niveaus hierboven na elkaar doorlopen.

Scenario 8: MIN
De werkwijze is identiek.
CB-oefenen
Dit scenario komt meerdere keren terug.
* Level 7 tot 9: plus zonder brug. De drie niveaus.
* Level 12 tot 14: idem min.
* Level 22 tot 24: plus met brug. De drie niveaus.
* Level 26 tot 28: idem.
* Level