Wat valt er te
leren?
* Sommen als 24 + 12 oplossen door de tweede term
te splitsen per rang: 24 + 12 = 24 + 10 + 2 (= rijgen).
* De lege getallenlijn gebruiken als hulpmiddel om de denkweg voor
te stellen.
* Verinnelijken van de oplossingsweg door de notatie te
verkorten.
Scenario 7:
PLUS
|
In scenario 7 maken de
leerlingen kennis met T.E.
Die springt de som op
de lege getallenlijn.
T.E. springt altijd op dezelfde manier.
Hij splitst de opteller. Eerst springt hij de
tientallen, dan de eenheden.
|
De oefenreeks kan
op drie niveaus worden gespeeld.
|
Niveau 1: van
handeling naar notatie
T.E. voert de sprong
uit in twee fasen.
De leerling moet bij
de tussenstop invoeren waar T.E. zich bevindt.
Daarna springt T.E. verder en moet de leerling de
som invullen
|
|
Niveau 2: van
formule naar handeling.
T.E. staat klaar maar
springt niet.
De leerlingen moeten
eerst de som 'sms-en' om ze aan te geven welk parcours dat T.E.
moet afleggen (zie afdruk).
Indien de notatie juist is, springt
T.E.
|
|
Niveau 3: zonder
hulp
De tekening wordt nu enkel nog getoond als controle of na dubbele
fout.
|
Instellen
getalmoeilijkheid: geen brug, brug,
mix
Hoe het niveau
instellen?
Kies eerst de
getalmoelijkheid (bv. geen brug). Laat de leerlingen daarna de drie
niveaus hierboven na elkaar
doorlopen.
Scenario 8:
MIN
De werkwijze is
identiek.
CB-oefenen
Dit scenario komt
meerdere keren terug.
* Level 7 tot 9: plus
zonder brug. De drie niveaus.
* Level 12 tot 14:
idem min.
* Level 22 tot 24:
plus met brug. De drie niveaus.
* Level 26 tot 28:
idem.
*
Level