Wat valt er te
leren?
* Getallen tot 100
lezen en noteren
* Inzicht in de tientalligheid en het plaatswaardesysteem van ons
talstelsel
* De termen en symbolen E (eenheid), T (tiental) en H(honderdtal)
gebruiken
Deze scenario's
sluiten aan bij 'Het verhaal van Sahib'. Lees vooraf dit verhaal
door. Het is de bedoeling dat u het verhaal vertelt vooraleer u
deze scenario's aanpakt.
Scenario's
|
Het is de bedoeling
dat de leerlingen te werk gaan als Sahib.
Door op T te klikken,
groeperen ze 10 schapen en verschijnt 1 kraal op de
tienstaaf.
Vervolgens tellen ze één voor één de resterende
schapen door op E te klikken.
Ze ervaren dat een
'Tiental' een andere waarde heeft dan een 'Eenheid'
en dat de plaats van de kralen op de abacus de waarde ervan
bepaalt.
Na elke groepering komt een
opdracht.
|
|
Iemand heeft geknoeid
met de abacus.
De voorstelling op de
abacus klopt niet met het aantal schapen.
De leerlingen moeten
de abacus bijwerken.
Bijvoegen kan door klikken op T of E.
Wegnemen door te klikken op de
kralen.
|
|
De abacus stelt een
hoeveelheid voor (hier 13).
Ze moeten zoveel
tassen kopen als de abacus voorstelt.
De leerlingen moeten
die hoeveelheid samenstellen door te klikken op de figuren (1 doos
van 10 en 3 losse).
|