Meerwaarde getalbegrip | Meerwaarde hoofdrekenen | |||
Opbouw |
SPITS MET BITS 3
telt 40 scenario's die gegroepeerd zijn in 4 blokken.
Blok- 1. Rekenen tot 100
(scenario's 1 tot 15)
Blok 2. Getalbegrip. (scenario's 16 tot 25) Blok 3.
Hoofdrekenen (scenario's 26 tot 34)
Blok 4: Cijferen
(scenario's 35 tot 40). |
|||
Bij de ondertitel: |
Rekenen met grotere
getallen blijkt voor sommige leerlingen wel een brug te ver. De oorzaken van de problemen kunnen verscheiden zijn: - onvoldoende beheersen van rekenvaardigheid tot 20; - onvoldoende inzicht in het positiestelsel; - niet beheersen van enkel fundamentele oplossingsstrategieën. Spits met Bits 3 wil leerlingen die extra steun nodig hebben een stevig duwtje in de rug geven. Het programma biedt de nodige faciliteiten om zeer gericht in te schakelen in het kader van zorgverbreding. |
|||
Meerwaarde |
Simulaties. De computer kan wiskundige processen en voorstellingen manipuleren zoals het
op papier en zelfs met concreet materiaal niet haalbaar is.
Het pakket speelt deze troefkaart zo goed mogelijk uit.
Hoofdrekenen. Vlot instellen oefenreeks, adaptieve regeling
moeilijkheidsgraad, foutgerichte context, enz.. Cijferen. Directe of uitgestelde feedback. Mogelijkheden om blanco werkbladen en bijhorende sleutelbladen op te maken en af te drukken. Mogelijkheid om onthoudstroken al dan niet zichtbaar te maken tijdens het oefenen op de pc. Meer info, klik hier |
|||
Faciliteiten |
* Bij elk scenario kan de leerkracht een lesfiche
opvragen met aanduiding van het leerdoel, info over het verloop en tips.
Deze info kan worden afgedrukt. |
|||
Volgsysteem |
Het leraargedeelte kan op elk moment vanuit
het openingsscherm worden opgestart. a. Snel op weg. b. Overzicht scenario's c. Aanmaken en wijzigen van leerlingenlijsten. d. Leerlingvolgsysteem |
|||
Historiek |
Spits met Bits 3
is gebouwd op het programma 'Van 100 naar 1000' dat verscheen in 2003. Van 100 naar 1000 telde 16 scenario's (getalbegrip en hoofdrekenen tot 1000) en richtte zich vooral naar de taakklas. Deze nieuwe versie laat toe van begin derde leerjaar tot diep in het vierde leerjaar oefenreeksen aan te bieden die perfect aansluiten bij de gemaakte vorderingen van elke leerling en dat voor alle leerplandoelen getalbegrip en bewerkingen, inclusief cijferen. |
|||
Systeemeisen |
Pentium II computer of
hoger. Besturingssysteem; werkt onder alle Windows versies inclusief
Windows 7.) Voor het deeltje Cijferen is het nodig dat op de werkstations een versie van MS Excel is geïnstalleerd. Excel moet zo worden ingesteld dat makro's mogen worden uitgevoerd. |
|||
Leerplandoelen |
Getalbegrip Natuurlijke getallen interpreteren als aanduiding voor een hoeveelheid, een rangorde. Inzicht verwerven in de tientalligheid en het plaatswaardesysteem van ons talstelsel. Natuurlijke getallen tot 1000 lezen, schrijven en gebruik maken van termen en symbolen: E, T en H De natuurlijke getallen ordenen en ze op een getallenlijn plaatsen. Rekenen tot 100 en Hoofdrekenen Natuurlijke getallen (her)structureren om vlot bewerkingen uit te voeren. Bij eenvoudige optellingen, aftrekkingen, vermenigvuldigingen en delingen flexibel een oplossingsmethode kiezen op basis van inzicht in de structuur van de getallen en in de eigenschappen van de bewerking. Die bewerkingen correct uitvoeren en noteren. Ervaren en toepassen dat de som van twee getallen niet verandert als je bij één term een getal optelt en van de andere term hetzelfde getal aftrekt Ervaren en toepassen dat bij een vermenigvuldiging de factoren kunnen gesplitst worden in een som of verschil zonder dat het resultaat verandert. Ervaren en toepassen dat bij een deling alleen het deeltal gesplitst kan worden in een som of een verschil zonder dat het resultaat verandert. Inzicht hebben in relaties tussen bewerkingen. Weten dat de vermenigvuldiger links wordt geschreven. De vermenigvuldiging- en deeltafels tot 10 paraat kennen. Cijferen Optellen van 2 of 3 natuurlijke getallen. Som is kleiner dan 1000 Aftrekken van 2 natuurlijke getallen. Het aftrektal is kleiner dan 1000 Vermenigvuldigen van een natuurlijk getal met een natuurlijke getal kleiner dan 10. Het product < 1000 Een natuurlijk getal (< 1000) delen door een natuurlijk getal kleiner de 10 . Het quotiënt bevat 2 of 3 cijfers. Bij een niet opgaande staartdeling, de juiste waarde van de rest bepalen. De cijferalgoritmes begrijpen, mede op basis van inzicht in het tientallig stelsel. |