De computer kan wiskundige processen en voorstellingen manipuleren zoals het
op papier en zelfs met concreet materiaal niet haalbaar is.
Het pakket speelt deze troefkaart zo goed mogelijk uit.
Volgende voorstellingen worden interactief gebruikt.
De voorstelling zijn geen doel op zichzelf. Ze worden functioneel ingeschakeld cfr. het beoogde doel.
ABACUS De ene 1 is de ander niet. ![]() |
Deze voorstelling wordt in het pakket gehanteerd in
combinatie met MAB- materiaal, munten en/of een duizendkubus. Deze combinatie van beide voorstellingen toont duidelijk de relatieve waarde van een cijfer in een getal. In het getal 321 heeft de 1 een ander waarde dan in 123. Leerlingen bij wie dit inzicht ontbreekt maken vaak inversiefouten. Ze lezen b.v. 84 als 'achtenveertig'. Dit kan tot ernstige rekenvertraging leiden. Het is beter de inversiefout te voorkomen. |
MAB | De MAB-blokken vormen een stevig hulpmiddel bij het rekenen
tot 1000. Ze laten toe bewerkingen op honderdtallen, tientallen, eenheden... snel voor te stellen. |
Duizendveld met kwadraatbeelden | ![]() Werken met een gestructureerd duizendveld zoals hierboven afgebeeld is met concreet materiaal zo goed als onmogelijk. Het is nochtans een bijzonder krachtige voorstelling vooral voor rekenzwakke kinderen. |
Duizendkubus | ![]() Ook de kubus met duizend blokjes is een krachtig hulpmiddel. Werken met grote hoeveelheden echte blokjes is niet echt comfortabel. Een simulatie op de computer kan hetzelfde leereffect hebben... |
Getallenlijn | ![]() De getallenlijn helpt ons de getallen te ordenen. Ook hier is de simulatie op de computer grensverleggend o.m. door de inzoommogelijkheden. |