Voetbal biedt interessante mogelijkheden om op
een leuke manier gericht te werken aan enkele belangrijke
leerinhouden.
De leerlingen zijn meestal wel vertrouwd met de
tijdsaanduidingen zoals die op het scherm verschijnen tijdens een
voetbalwedstrijd.
We combineren die aanduidingen met een
voorstelling op een tijdlijn. Dat opent interessant
perspectieven.
Hoe pakken we het aan?
|
We focussen even op het beleven van een
tijdspanne van enkele seconden.
De leerlingen maken kennis met onze beide hulpmiddelen: de
chronometer en de wedstrijdklok.
|
|
We oefenen op het vlot aflezen van de chronometer
en het omzetten van de afgelezen tijd op de wedstrijdklok.
|
|
Duel. Opgaven als: 1 min + 10 sec. =
? We hanteren de chronometer als hulp en als opgave.
Voorstelling:
atletiekstadion.
|
Tip
Het is wenselijk om eens de werking van een
échte chronometer (stopwatch) te demonstreren.
De chronometer die wij in het programma gebruiken, wijkt enigszins
af van het standaardmodel.
- Bij een standaardmodel kun je de tijd in
minuten aflezen tot 60 minuten.
- Bij ons model beperken we dat tot 4
minuten.
Leerplan
- Tijdsduur aflezen in minuten en seconden.
- Tijdstippen voorstellen op een tijdlijn.