Leerinhouden:
- klok lezen op de digitale en analogie klok tot
op een half uur nauwkeurig;
- dubbele uuraanduiding kunnen gebruiken: 'drie
uur AM 3:00 en drie uur PM = 15:00
- de tijdsduur berekenen: één uur
vroeger, een half uur later... Hulpvoorstelling: wijzerklok.
- omzetten van digitale naar analoge klok en
omgekeerd.
Beginsituatie derde leerjaar
De leerlingen kunnen reeds vlot de wijzerklok
lezen tot op een half uur nauwkeurig.
De meesten zullen ook min of meer vertrouwd zijn
met digitale tijdsaanduidingen als 8:00 en 8.30
Maar het systematisch werken aan de digitale
notatie is nieuwe leerstof in de leerplannen van VVKBaO en
OVSG.
De focus ligt dan ook om de omzetting van digitale naar analoge
voorstelling.
1 dag = 24 uur. Vertrouwd raken met de 24 uurs
aanduiding.
Het moeilijkste onderdeel van dit leertraject is
het omzetten van de 24-uurs aanduiding naar de 12- uurs aanduiding
zoals op een wijzerklok.
Dit onderdeel leiden we in met een simulaties in
scenario A3: 1 dag = 24 uur.
We confronteren de leerlingen met een
voorstelling van een daglijn, gekoppeld aan een digitale
klok.
In scenario A4 oefenen we dat verder in.
Link met digibord+
Gebruik de simulaties van de Daglijn om scenario
A3 en A4 in te leiden.