Spits met Bits 1 is een leeftijdspecifiek
programma. Dat betekent dat de interactie aangepast is aan
zes-zevenjarigen en dat rekening wordt gehouden met de groei in
zelfstandigheid die ze ongetwijfeld meemaken in de loop van het
schooljaar.
Daardoor is het ook mogelijk heel gericht te
werken aan competenties i.v.m. de eindtermen ICT en dit op een
manier die aangepast is aan hun algemene ontwikkeling.
Eindtermen
|
Faciliteiten Spits
met Bits
|
1. De leerlingen zijn positief
ingesteld en bereid tot leren.
|
De oefenreeksen zijn kort (max. 10 oefeningen) en
hebben een uitdagend en speels karakter.
Dank zij de adaptieve regeling van de moeilijkheidsgraad
wordt vermeden dat leerlingen ontmoedig raken of hun belangstelling
verliezen. Geleidelijk aan ervaren ze dat de computer niet enkel
een speelvriend is, maar hen ook kan helpen om beter te
rekenen.
|
2. De leerlingen kunnen veilig,
doelgericht en doelmatig omgaan met ICT
|
Doelmatig betekent o.m. dat je vlot kunt
communiceren met de computer. Het betekent dat je diverse
besturingselementen herkent, signalen (bv. vorm muiscursor,
feedback...) analyseert, kunt omgaan met dialoogvensters,
enz...
Spits met Bits heeft een eigentijdse bediening. Tijdens het oefenen
raken de leerlingen vertrouwd met de werking van een moderne
computerinterface.
|
3. De leerlingen kunnen
zelfstandig oefenen met de computer.
|
Dit vergt aangepaste 'plannings- uitvoerings- en
evaluatiecompetenties.
Plannen. Bij het CB-oefenen ervaren de leerlingen hoe de
computer instelt en geleidelijk de moeilijkheid graad verhoogt. Bij
het manueel instellen kunnen ze dit zelf eens uitproberen. Het is
de bedoeling dat ze geleidelijk meer verantwoordelijkheid gaan
opnemen en zich vooraf de vraag stellen: 'welke reeks past bij mij?
Uitvoeren. De voorstelling van de opgaven
is bij elke oefenreeks net iets anders. Dat betekent dat de
leerlingen het scherm goed moeten analyseren. Meestal is er hulp.
Die wil helpen bij de vraag 'hoe pak ik
het aan'.
Evalueren. Bij elke opgave krijgen ze
aangepaste feedback. In de scorestrook kunnen ze hun vorderingen
over het geheel van de oefenreeks aflezen. Op het einde verschijnt
een rapport. Het is de bedoeling dat ze leren reflecteren op het
verloop: 'doe/deed ik het goed? wat
zal ik een volgende keer anders doen?'
|
4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren met
de computer.
|
Spits met Bits bevat talrijke simulaties
van wiskundige situaties (verdelen, samenvoegen...) en van
wiskundige modellen (getallenlijn, ..). Door deze simulaties
correct te analyseren en er mee te experimenteren kunnen de
leerlingen nieuwe inzichten verwerven. Zeleren van de computer.
De simulaties zijn opgenomen in de CB-leerlijnen. Bij het doorlopen
van een stukje CB-leerlijn oefenen de leerlingen dus niet enkel in,
ze moeten ook nieuwe inzichten verwerken.
|
Het realiseren van de competenties vergt
natuurlijk een aangepaste begeleiding. Ook daar kan het CB-systeem
helpen. Aangezien de leerkracht vrij is van tijdrovend instellen,
kan hij/zij leerlingen niet enkel observeren op hun
rekenvaardigheid maar ook op hun ontluikende
ICT-geletterdheid.