Wat valt er te leren?
Testen in hoeverre de leerlingen de splitsingen
beheersen.
Oefenverloop
De leerlingen krijgen splitsoefeningen. Er is
geen hulpvoorstelling.
Verhaal: Red kwiekventje.
Aan dit scenario is een verhaal verbonden.
Kwiekventje is in een waterput gesukkeld.
Wij moeten hem redden. Dat doen we door juiste
antwoorden te geven.
MAAR... als we fout antwoorden, zakt Kwiekventje
dieper in de put en kan hij zelfs verdrinken.
De leerlingen kunnen het verloop nog spannender
te maken door een ander weertype te kiezen. Als het regent, stijgt
het water in de put. De snelheid van het stijgen wordt bepaald door
het gekozen weertype.
Vleugje didactiek: regelen tempodruk
Oefenen onder tempodruk geeft een extra
‘taakspanning’. Je moet niet enkel juist antwoorden, je
moet het bovendien binnen een zekere tijdspanne doen.
Heel wat kinderen verliezen hun zekerheid of
zelfvertrouwen bij dergelijke oefeningen.
Daarom laten wij hen VRIJ de tempodruk
bepalen.. Durvers zullen wellicht kiezen voor een
‘onweer’.
Onzekere kinderen spelen wellicht liever zonder
tempodruk.