In SPLITS staat het splitsen van aantallen
(instelbaar tot 10) in twee delen centraal.
De scenario's zijn geordend in een
leertraject.
* Scenario 1 tot 5: van rekenhandeling naar
splits- en T-notatie.
Via diverse simulaties ervaren de leerlingen dat een geheel zich op
diverse manier kan 'splitsen' en leren ze de splitsingen noteren.
Ook ontdekken en oefenen ze strategieën om het ontbrekende
deel of het geheel (scenario 5) inn een splitsnotatie aan te
vullen.
* Scenario's 6 tot 8: optellen en aftrekken in een
'deel-geheel'-context.
De leerlingen ervaren het verband tussen de bewerkingen en de
splitssimulatie.
Ze ontwikkelen een doeltreffende strategie om de som of het
verschil van twee getallen te bepalen.
* Scenario 9 en 10: testen verworven
vaardigheden.
De leerlingen worden gestimuleerd om steeds sneller de splitsingen
en sommetjes op te lossen.
Er wordt geoefend onder tempodruk.
Extra simulatie digitaal schoolbord
Scenario 1 (splitsbaan) is beschikbaar met extra
faciliteiten voor het digitaal schoolbord.
Alle parameters (keuze geheel, splitsing, tempo knikkers,
abstractieniveau...) zijn vrij manipuleerbaar.
Instelbaar
Bij elk scenario kan het maximum getalbereik
worden ingesteld tussen 4 en 10.
Timing
SPLITS kan ingezet worden vanaf oktober tot diep
in het schooljaar.
Leerplandoelen:
- Hoeveelheden tot 10
herstructureren.
- Rekenhandelingen omzetten in formules en omgekeerd.
- Symbolen en notaties in verband met
splitsen/optellen/aftrekken correct gebruiken.
- Ervaren dat de som van de termen geen invloed
heeft op de som van twee getallen.
- Inzicht hebben in de relatie tussen optellen en
aftrekken.
- Correcte resultaten van elementaire optellingen
en aftrekkingen (som <= 10) kennen.