Wat valt er te leren?
Het geheel vinden dat ontstaat door twee delen
samen te voegen.
Oefenverloop
Er zijn twee hoeveelheden voorgesteld.
Als de leerlingen klikken op de PIJLknop, bwegen
de wolken naar boven en smelten ze samen tot één
knop.
De spoken worden wel onzichtbaar.
De leerlingen moeten intikken hoeveel spoken in
de wolk bovenaan.
Gradatie - Adaptieve regeling - Bits
regelt (zie scenario 2)
Ook nu wordt de moeilijkheidsgraad verhoogd
tijdens het oefenen indien de leerlingen herhaaldelijk goed
antwoorden.
* Vanaf 3 juiste antwoorden worden de spoken in
de rechter deelwolk onzichtbaar.
* Vanaf 7 juiste antwoorden wordt ook de linker
spookwolk afgedekt.
Vleugje didactiek - Schakelen
Leerlingen moeten weten dat een som als 2 + 7
hetzelfde resultaat oplevert als 7 + 2 (= commutatieve eigenschap
van de optelling; meestal genoemd 'schakelen')
Deze simulatie is bijzonder geschikt om hen dat
te laten ervaren.
Als ze klikken op de schakelknop, wisselen
de getallen - en de spoken - van plaats.
Zo zien de leerlingen dat dit geen invloed heeft
op de som.
De schakelknop komt later in meerdere
scenario's terug.