Wat valt er te leren?
Evenveel maken. Een passende som kiezen.
Scenario met
geluid!
Oefenverloop
|
De leerlingen moeten de passende som kiezen.
Vervolgens voert de prof de bewerking uit.
Bij de keuzeantwoorden zit een afleider: een
bomsom (hier 3 - 5)
Indien de leerling die som kiest, probeert de
prof de bewerking uit te voeren.
Dat kan echter niet
en... de bom ontploft.
|
Vleugje didactiek: waarom bomsommen?
Bij puntsommen met min en waar het puntje vooraan
staakt, tikken leerlingen vaak bomsommen
bv. . - 2 = 3 Ze
tikken 1
Vermoedelijk laten ze zich misleiden door het
bewerkingsteken.
Het is een hardnekkige fout die niet zo makkelijk te
remediëren valt.
Probeer eens het volgende. Maak er een gewoonte
van om bij dergelijke fouten een bommetje te tekenen
en/of zeg: '"Je maakte een bomsom". Daardoor maak je hen
alert voor dit struikelblok.
De fout treedt ook op bij sommen van de
vorm: 4 = . - 3