Bedoeling
In Maak= leggen we het accent op het
interpreteren van het "="-teken als een vaststelling- en
opdrachtteken en leren we puntsommen interpreteren als een
vergelijking.
Bekijk deze schermafdruk uit scenario 2:
De som (4 = 3 + .) is voorgesteld in een
vergelijkingsschema.
Bemerk de centrale positie van het
=- teken.
Er moeten in beide velden evenveel
figuurtjes zijn ("=- teken als opdrachtteken)
Dat kan ik doen door rechts 1 blokje bij te leggen en zo het
evenwicht te herstellen.
Wij werken in MAAK = beurtelings op beide velden.
Nieuw in deze module zijn de (punt)sommen waarbij het
"geheel' (som, verschil) LINKS staat zoals:
4 = 2 +
. 4 = 5 - . . = 2 +
2 . = 4 - 1
Score
Opdracht: Breng de twee verliefden samen.
Bij elk juist antwoord klimt één van beide figuurtjes 1
trede hoger.
Het linker figuurtje reageert op een oefening waarbij moet gewerkt
worden in het linker veld.
Door de onderlinge stand van de figuurtjes kunt u op elk moment
zien of de plaats van het geheel een rol speelt bij de
resultaten.
Instellen
Bij alle scenario's kunt het maximumbereik instellen (van 4 tot
10).
Leerplandoelen
* Rekenhandelingen (bijdoen, wegnemen, evenveel
maken..) uitvoeren en omzettten in formules.
* Hoeveelheden vergelijken en daarbij volgende
symbolen gebruiken: =, ≠, < en >