Wat valt er te leren?
Bij een voorstelling het passende getal
aanklikken of intikken.
Oefenverloop
|
Er verschijnt een plaatje met enkele dieren (hier
3).
Klik het passende getal aan of tik het antwoord.
Vergeet in dat geval niet van te 'enteren'.
De computer controleert. Er verschijnt een
aangepaste duimgebaar.
Indien fout, krijg je een tweede kans. Indien ook
dan het antwoord fout is, geeft de computer zelf het
antwoord.
De samenstelling van de
figuren varieert (zie hierna)
|
Spits
met... Conservatieprincipe
Er kunnen
verschillende oorzaken zijn waarom een leerling foutief
antwoordt:
* een klik/tik
fout;
* verkeerd tellen;
* verkeerde associatie tussen hoeveelheid en getal. De leerling
telt bv. 5 vissen maar voert cijfer 3 in.
* de leerling laat zich misleiden door een 'afleider' in van
de voorstelling. Er is gezorgd voor voldoende variatie. De
voorgestelde hoeveelheid is heterogeen zowel qua soorten dieren als
qua grootte. Dat is opzettelijk. We willen immers testen in
hoeverre leerlingen zich daardoor laten
afleiden.
De schikking en samenstelling van een
verzameling zijn niet-wezenlijk voor de hoeveelheid (het
aantal elementen). Dit fundamentele inzicht breekt meestal maar
door omstreeks de leeftijd van ZES jaar. Het is een kenmerk van
REKENRIJPHEID. Het wordt omschreven als het CONSERVATIEPRINCIPE.
Leerlingen die hierop falen, dienen dringend geholpen te worden!
Dit oefenscenario kan u helpen om deze leerlingen op het spoor te
komen.