38. Verdeel eerlijk I
Doel
   
Speelse introductie van het deelalgoritme
      Delingen als:   524 : 4  (het quotiënt telt evenveel cijfers als het deeltal)
Verloop
graphic
De piraten willen een schat verdelen. De waarde wordt voorgesteld met munten en biljetten.
De leerlingen moeten de deling uitvoeren.
Daarbij doorlopen ze volgende stappen:
- eerst schatten ze hoeveel elke piraat bij benadering krijgt;
- vervolgens voeren ze de deling uit. Daarbij wordt elk ingetikt cijfer gecontroleerd. Tijdens het intikken van de getallen, wordt de verdeling van het geld gesimuleerd door het programma;
- ze noteren het quotiënt en de rest.
Tip
De simulatie biedt heel wat mogelijkheden om op een inzichtelijke manier om te gaan met het deelalgoritme. Tijdens het schatten kunnen ze bv. de briefjes ‘mentaal’ verplaatsen.  Tijdens het algoritme is het goed even stil te staan nadat de leerlingen bv. de honderdtallen hebben verdeeld. Hoe moet het nu verder? De tekening kan helpen. Uiteraard willen de leerlingen uiteraard een zo groot mogelijk deel van de schat. Dat geeft u de kans om een gesprekje op te zetten over de grootste mogelijke rest bij een deling door 5, door 7
AANRADER VOOR HET DIGITAAL SCHOOLBORD
Hoe kan het verder?
De werkbladen 1a en 1B van scenario 40 sluiten aan bij deze oefenreeks.