Doel
Speelse introductie van het
deelalgoritme
Delingen als: 524 : 4
(het quotiënt telt evenveel cijfers als het
deeltal)
Verloop
|
De piraten willen een schat verdelen. De
waarde wordt voorgesteld met munten en biljetten.
De leerlingen moeten de deling uitvoeren.
Daarbij doorlopen ze volgende stappen:
- eerst schatten ze hoeveel elke piraat bij benadering
krijgt;
- vervolgens voeren ze de deling uit. Daarbij wordt elk ingetikt
cijfer gecontroleerd. Tijdens het intikken van de getallen, wordt
de verdeling van het geld gesimuleerd door het
programma;
- ze noteren het quotiënt en de
rest.
|
Tip
De simulatie biedt heel wat mogelijkheden om
op een inzichtelijke manier om te gaan met het deelalgoritme.
Tijdens het schatten kunnen ze bv. de briefjes
‘mentaal’ verplaatsen. Tijdens het algoritme is
het goed even stil te staan nadat de leerlingen bv. de
honderdtallen hebben verdeeld. Hoe moet het nu verder? De tekening
kan helpen. Uiteraard willen de leerlingen uiteraard een zo groot
mogelijk deel van de schat. Dat geeft u de kans om een gesprekje op
te zetten over de grootste mogelijke rest bij een deling door 5,
door 7
AANRADER VOOR HET DIGITAAL
SCHOOLBORD
Hoe kan het verder?
De werkbladen 1a en 1B van scenario 40
sluiten aan bij deze oefenreeks.